VM-föraren PG Andersson kör DRIVE VXOs E-fuel BMW i Rally-SMs gruspremiär

VM-föraren PG Andersson kör DRIVE VXOs E-fuel BMW i Rally-SMs gruspremiär

Tvåfaldige Juniorvärldsmästaren och flerfaldige Svenske Mästaren PG Andersson kommer till start i Rally-SM:s gruspremiär den 10-11 maj i Nyköping. PG kommer att tävla tillsammans med sin rutinerade codriver Anders Fredriksson i DRIVE VXOs BMW 1M i den tvåhjulsdrivna klassen.

Bilen, byggd av svenska leverantörer och med främst svenska komponenter, är utvecklad för att kunna köras på flera olika moderna bränslen, såsom e-fuel och biobränslen.

- Jag känner mig inspirerad av möjligheten att vara med och utveckla bilen och av att kunna vara en del av DRIVE VXOs arbete med moderna bränslen, säger PG Andersson och fortsätter, vi vet inte så mycket om bilens potential ännu men den har känts bra i de få tester vi gjort. I Nyköping får vi känna på hur den står sig i konkurrensen.

Hans Bååth, teamchef för DRIVE VXO, ser fram emot att se PG bakom ratten i den specialbyggda BMW:n.

- Vi ser verkligen fram emot att få in PG och Anders i bilen. Vi har byggt den här bilen som en vitamininjektion i den tvåhjulsdrivna klassen för att visa upp vad svensk ingenjörskonst och svenska leverantörer kan åstadkomma. Det främsta syftet är dock att bana väg för moderna bränslen. Vi ser en nära framtid där det är viktigt att säkerställa att det finns högpresterande bränslen som möjliggör fortsatt utveckling och användning av förbränningsmotorer både inom och utanför motorsporten. Detta i en tid av internationell oro och när mycket av bilindustrins nuvarande fokus ligger på elbilar.

DRIVE VXO driver satsningen i samarbete med VXOFUELS vars affärsidé är att förse marknaden med högpresterande moderna bränslen.

Meritlista PG och Anders:

PG Andersson har en imponerande meritlista, inklusive två VM-titlar i Junior WRC och flera SM-guld. Anders Fredriksson har också omfattande erfarenhet som codriver med flera framstående placeringar i både nationella och internationella rallytävlingar. www.pgandersson.se

DRIVE VXO Motorsport har sedan 2018 tävlat i Rally-SM. 2023 vann teamets junior Kalle Ingesson och Emma Fransson klass Standard och Emrik Smedberg tillsammans med Emil Devell säkrade 3:e platsen i Rally-SMs grussprintmästerskap. Läs mer om teamet här: www.drivevxo.se/motorsport

DRIVEVXO AB är ett utbildnings- och utvecklingsföretag inom säker och hållbar trafik. Företaget driver Rally SM-teamet med syftet att utveckla kunskap inom både förarbeteende och teknikutveckling. www.drivevxo.se

VXOFUELS AB arbetar för att tillhandahålla högeffektiva bränslen för förbränningsmotorer. VXO FUELS målsättning är att vi bekymmerslöst ska kunna fortsätta använda förbränningsmotorer även i framtiden. www.vxofuels.com

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Hans Bååth, Teamchef DRIVE VXO Motorsport
      E-post: hans.baath@drivevxo.se