Drönaruppdraget först i Sverige med lansering av webbaserade drönarutbildningar

Redan i våras kommunicerade vi på Drönaruppdraget att en satsning skulle göras inom drönarbranschen för att möta den ökade efterfrågan kring drönarutbildningar. Detta som en följd av dels det ökande antalet drönare samt det nya EU-gemensamma regelverket. Sedan slog Corona-pandemin till och EU kommissionen beslutade att flytta fram datumet då regelverket skulle träda i kraft med 6 månader, från 1 juli 2020 till 1 januari 2021.  I förra veckan kunde vi äntligen meedela att våra webbaserade drönarutbildningar var lanserade på den svenska marknaden - 100 % online.

Drönaruppdragets utbildningar möjliggör för såväl företag, privatpersoner som övriga organisationer och myndigheter att på ett skalbart, kostnadseffektivt och pedagogiskt sätt utbilda sig till drönarpiloter inom den öppna kategorin (A1, A2, A3). Detta som ett alternativ och komplement till traditionella utbildningar som idag hålls fysiskt på en bestämd plats och tidpunkt.

Det nya regelverket har arbetats fram av Europeiska flygmyndigheten (EASA) för att underlätta utvecklingen av drönare utan att äventyra säkerheten i takt med att trafiken ökar i Europa. Bland annat ställs högre krav på utbildning och registrering. Mer går att läsa på Transportstyrelsens hemsida.

Drönaruppdragets utbildningar är utvecklade av drönarpiloter, för drönarpiloter, baserade på det kravställda utbildningsmaterial som Transportstyrelsen tagit fram. För ökad pedagogik har en rad element tagits fram för att underlätta inlärningen, såsom ljudbok för samtliga kapitel, kunskapstest på varje ämnesområde samt utbildningsfilmer kopplade till underkategorin A2.

Målsättning är att skapa ansvarstagande fjärrpiloter med ett högt säkerhetstänk och förståelse för det nya regelverket kring drönarflygning, allt för att accelerera drönaranvändningen i önskad riktning.

"Det känns fantastiskt att äntligen kunna lansera våra utbildningar som vi jobbat hårt med. Vi hoppas och tror att de kommer vara till stor nytta för drönarpiloter på den Svenska marknaden. Hittills har vi fått ett mycket positivt gensvar från de som tagit kursen." - Marcus Olsson, VD och Grundare.

info@dronaruppdraget.se