Idol-Bragi tar med sig Snövit The Musical och Häxan till Norrköping och Malmö

Pressmeddelanden   •   Sep 17, 2019 09:21 CEST

Idol-Bragi blir prins i Snövit The Musical

Nyheter   •   Aug 22, 2019 08:46 CEST

Robin Hood tar med sig Martin Almgren, Axel Schylström, Joakim Nätterqvist, Tilde Fröling, Elisa Bryant och Christian Arnold till Helsingborg

Nyheter   •   Jun 25, 2019 08:38 CEST

Från Ronja och Djungelboken till Robin Hood i Sherwoodskogen

Nyheter   •   Jun 05, 2019 08:35 CEST

Publiken får möta några välkända namn från Dröse&Norbergs tidigare uppsättningar samt en älskad far från Vimmerby när höstens familjemusikal Robin Hood har premiär.

En Skald med öppet sinnebill-sundberg

Bill Sundberg är ett välkänt ansikte från Dröse&Norbergs uppsättningar. Han har medverkat i Snövit, Trollkarlen från OZ, The Music Of Motown, Äventyret Aladdin och nu senast i Djungelboken The Musical. Bill startade sin karriär som skådespelare i teatergruppen Ung utan Pung där han under många år spelade teater för ett oräkneligt antal unga runt om i Sverige och har sedan dess jobbat med teater, musik och film i ett flertal sammanhang. I Robin Hood The Musical skall han spela den berättande Skalden.

-Jag vet inte så mycket om den här karaktären ännu, men känner jag Robert Dröse rätt så blir det en riktigt rolig utmaning. Denna gång behöver jag i alla fall inte svettas lika mycket som i Djungelboken då jag som Baloo hade århundradets varmaste dräkt på. Jag förbereder mig helt enkelt som vanligt genom att ha ett extremt öppet sinne och ta det som det kommer.

En ny karaktär i Robin Hoodtomas-ahnstrand

Skådespelaren och musikalartisten Tomas Åhnstrand är en hyena från Djungelboken som till hösten bosätter sig i Sherwoodskogen. Thomas utmaning blir att gestalta en helt ny karaktär i regissör Robert Dröses tolkning av Robin Hood.

-Rudolfo är en i Robin Hood´s gäng i Sherwoodskogen. Jag har en känsla av att han är en riktig gentleman med ett passionerat hjärta. Sen kanske inte hjärnan alltid är med till max men det är ett mindre problem, säger Thomas som är känd från den prisbelönta filmen ”Gräns”. Den yngre publiken känner igen honom från Monky som hade premiär julen 2017 och från barnprogrammet ”Piniata” som sändes i två säsonger på SVT. Den något äldre publiken brukar fråga Tomas om hans roll i Karatefylla och Partaj.

andreas-andersson

En sheriff som inte kan få nog av sig själv

Andreas Andersson tycker att det ska bli jättekul att få komma igång med repetitionerna av ”Robin Hood”. Andreas har medverkat i en rad scenföreställningar som exempelvis ”Saturday night fever”, ”Blackadder”, ”Arsenik och gamla spetsar”, ”Life of Bellman”, ”Hotelliggaren”, ”Robert Gustafsson 25” och nu senast i ”Rolandz på Rondo” i Göteborg. Vi har även kunnat se honom i TV-serier som bland andra ”Mysteriet på Greveholm”, ”Full frys”, ”Dieselråttor och sjömansmöss”, ”Gustafsson 3tr” samt gett svensk röst i tecknade serier och filmer som ”Ice Age 4”, ”Smurfarna 2”, ”Biet Maya” och många fler. Han går nu från hyena i Djungelboken The Musical till att gestalta den elake Sheriffen av Nottingham.

- Sheriffen sjunger gärna operaarior i tid och otid och den enda som verkar tycka det är vackert är han själv. Han sjunger hellre än bra kan man säga, men han kan helt enkelt inte få nog av sej själv. Tänkte försöka se om man kanske kan lära sej sjunga fult på ett vackert sätt. Vi får se vad resultatet blir av denna research.

mats-grenforsEn fadersgestalt på kunglig turné

Rollen som Marions pappa, Kung Richard Lejonhjärta, spelas av Mats Genfors. Han är ett älskat ansikte för besökarna på Astrid Lindgrens Värld där han i 15 säsonger har gestaltat Mattis i Ronja Rövardotter. Mats har länge arbetat med scenkonst och gjort roller på Chinateatern, Kristianstads teater, Angereds teater, Ydre Kulturcentrum, Lerbäcks teater, Malmö symfoniorkester med flera. Nu gör han sig redo för att åka på en kunglig turné som ännu en fadersgestalt.

-Jag vårdar mitt skägg, försöker promenera kungligt och vinka med utsidan av handflatan. Ser jag en droska kastar jag mig på den och glor leende på folk tills jag får kramp i tinningarna, säger Mats och skrattar.

Vi frågade herrarna vad det första är som kommer upp i huvudet när de tänker på Robin Hood.
Mats tänker på lägereldar, äventyr och rättvis fördelning av guldet. Thomas och Bill säger unisont ”Att ta från de rika och ge till de fattiga” medan Andreas snabbt kontrar med ”Var inte orolig sheriffen, hon é säkrad gamla Bettan”, vilket är ett citat från den tecknade versionen.

Vad som rör sig i Robert Dröses huvud och manus får publiken veta först när premiären går av stapeln på Stockholm Waterfront den 27 oktober 2019.

Länk till trailer: https://www.youtube.com/watch?v=wDVu5xIwCps

Läs vidare »

Ännu en talang från familjen Bryant blir huvudperson på scengolvet

Nyheter   •   Maj 24, 2019 08:33 CEST

Hon är storasyster till folkkära Miriam Bryant som slog igenom med blixtar och dunder i TV4 succén ”Så mycket bättre”. Nu tar Elisa Bryant steget ut i sin första huvudroll som Marion i ”Robin Hood The Musical”.De flesta i Sverige känner till Miriam Bryant som med sin speciella röst har skapat en trogen plats i många hjärtan. Nu ställer sig alltså storasyster Elisa Bryant på scenen i höstens stora familjemusikal Robin Hood.

elisa-bryant-Det blir både en utmaning men samtidigt väldigt roligt att som skådespelerska och musikalartist göra min första huvudroll. Jag är övertygad om att jag kommer att växa och utvecklas otroligt mycket med den här rollen, säger Elisa.

Redan som elvaåring gjorde Elisa sin debut inom musikteater. Då med rollen som Tina i föreställningen ”Lets make an Opera/Den Lilla Sotarpojken” som turnerade runt i Västra Götaland.

Sedan dess har hon har synts i många olika sammanhang inom show- och underhållningsbranschen. Publiken fick möta henne som understudy för Frida i showen ”The Music Of ABBA” på turné i Sverige, Danmark och USA. Hon har medverkat i ”Barock n’ Roll” och ”Christmas Extravaganza” - Norrlands största krogshow på Western Farm. Elisa har även under flera år jobbat som showartist och lead-sångerska i ett antal shower på olika kryssningsfartyg i Skandinavien och på Östersjön.

Solidaritet, kärlek och mod

Dröse & Norbergs musikal vänder sig till alla mellan 3-100 år. Men hur kan man tillfredsställa en sådan stor grupp? Elisa själv tycker att Robin Hood står för solidaritet, kärlek och mod, vilket borde gillas av de flesta.

-Vi säger alltid att vi vänder oss till alla människor med barnasinnet kvar. Det kan man ha vare sig man är 3 eller 100 år. Jag skriver alltid en egen version av de musikaler vi sätter upp. Det blir en ny form av dialog, några nya karaktärer och en del överraskningar. Men framför allt är Robin Hood väldigt tacksam att göra då den appellerar till så många. Här finns både spänning, fightscener, humor, kärlek och en gnutta allvar. Plus en massa härligt nyskriven musik förstås, säger regissör Robert Dröse

-Mötet med barn- och familjepublik är superkul dels för att det gäller att hålla både vuxna som barn intresserade, men också för barn är så otroligt ärliga. Har de tråkigt, så märks det verkligen, men det är också minst lika märkbart när de har kul och är underhållna. Det gör det både utmanande superhärligt såklart! fortsätter Elisa.

Om att gestalta starka kvinnor

Elisa gillar tanken att gestalta starka kvinnliga karaktärer. Bland annat har rollen som Elphaba i WICKED alltid varit en dröm.

-Hon porträtterar en så otrolig verklig och komplex kvinna som måste ta till mycket mod, uppoffring och massa ”jävlar anamma” för att fullfölja det hon verkligen tror är rätt, oavsett vad andra tycker och tror om henne.

I höstens musikal skall Elisa gestalta Robin Hood’s stora kärlek, den väna Marion. Men Marion är inte enbart vän och vacker utan även en stark kvinna med egen vilja och massor med skinn på näsan.

-Så rollen passar jättebra för mig! Jag kommer jag att använda mig av min självständighet, en gnutta lurighet och syrlighet. Men mest av allt kommer jag att slå på min Göteborgska charm! Sarkasmen kan också komma väl till användning, säger Elisa och skrattar.

Dags att förbereda sig för första huvudrollen

Elisa har redan börjat förbereda sig genom att lyssna in sig på Dröse & Norbergs tidigare verk för att få ett hum om musikstilen.

-Jag ser fram emot att få manuset i min hand så att jag kan lusläsa precis allt innan repstarten i september.

-Jag är övertygad om att Elisa kommer att ge oss en fantastisk Marion. Hon har en röst som går rätt in i hjärtat och hon har verkligen tillräckligt med skinn på näsan för att styra upp vår Robin, säger producent Anna Norberg.

Robin Hood The Musical har premiär på Stockholm Waterfront den 27 Oktober 2019

Länk til Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=wDVu5xIwCps

Foto cred:
Marcus Helmer Gustafsson @marcushelmer

Läs vidare »

Föreläsaren och artisten Axel Schylström ställer sig på musikalscenen i Robin Hood

Nyheter   •   Maj 17, 2019 08:30 CEST

Sju år har gått sedan Axel Schylström var med om en olycka som gav honom brännskador över 70 procent av kroppen. Efter en tuff kamp för livet kämpade han sig från sjukhussängen till att bli populär deltagare i Idol och Melodifestivalen samt en flitigt anlitad föreläsare och inspiratör. Han har precis släppt en ny singel och breddar nu karriären genom att ställa sig på musikalscenen.

slim-jim-pr1Axel Schylström har valt att berätta öppet om brännskadorna som förändrade hans liv och den tuffa utmanande vägen tillbaka. Trots de svåra skadorna har han aldrig låtit motgångarna hindra honom från att uppfylla sina drömmar. Hans nakna självbiografi ”Bränd – En resa genom eld”, följdes av en föreläsnings-turné med samma namn som har blivit en av Sveriges mest bokade föreläsningar bland företag och skolor. Sedan tiden på sjukhuset och genombrottet i Idol 2015, där han kom på fjärde plats, har han genom sin kamp och envishet visat att allting är möjligt, oavsett förutsättningar.

Bara för att man är annorlunda behöver man inte ge upp sina drömmarAxel lever under devisen att det går att vända det mesta till något bra. Han blev en förebild för många då han under sin medverkan i Idol aldrig tvekade att visa sig precis som han är i en bransch där utseendefixeringen tar upp alltför stor plats.

– Varför ska man vara som alla andra? Det är ju bara tråkigt. Jag har lärt mig hur mycket man kan åstadkomma med vilja och ihärdighet. Man orkar ALLTID lite till, glöm aldrig det när livet känns tufft, uppmanar han andra som har det svårt.

Nya utmaningar breddar karriärenI dagarna släpptes ”Svärmorsdröm”, en låt som Axel Schylström gör tillsammans med YouTube-profilen Anis Don Demina och i höst ställer han sig alltså på musikalscenen för att gestalta Slim Jim i Dröse&Norbergs uppsättning av Robin Hood The Musical.

-Det skall bli både superkul och utmanande att spela musikal. Slim Jim är en av de fredlösa och föräldralösa i Robin Hoods gäng. Den där killen som anser sig vara snyggast av alla och tror att han kan dansa bäst av alla. Han har ett väldigt gott öga till tjejer och är den snälle killen i gänget. Typ som jag, säger Axel och skrattar.

Han blev positivt överraskad av att bli erbjuden rollen och ser fram emot de kommande utmaningarna.

- Jag tror att utmaningen blir att lära sig att vara trovärdig i dialog. Scen- och sångsvana har jag ju, men nu ska jag skådespela för första gången också.

Musikaldebut tillsammans med idol-vännen Martin AlmgrenAxel Schylström kommer åter igen att stå på scen tillsammans med Martin Almgren som han träffade när de konkurrerade i Idol. De utvecklade en vänskap som har hållit i sig.

-Det kommer att bli extra roligt att göra Robin Hood tillsammans med Martin. Han är en av mina absolut bästa vänner och har varit det sedan vi träffades i idol 2015. Så grymt kul att vi får göra musikaldebut ihop.

Producent Anna Norberg säger att valet av Axel var lätt.

-Axel är en fantastisk person och artist. Hans bakgrund gör att man blir väldigt ödmjuk inför livet och hans röst känns perfekt för rollen och musikalen. Jag tror att han kommer att passa in bra i gänget och göra succé på scenen.

I sommar ska Axel kombinera ledighet med studiearbete, föreläsningar och spelningar.

-Jag kommer förhoppningsvis hinna med att släppa mer musik i år, men från och med i höst är det full fokus på att få till en fantastisk musikal tillsammans med ensemblen i Robin Hood. Det ser jag extra mycket fram emot!

Robin Hood The Musical har premiär på Stockholm Waterfront den 27 oktober 2019.

Länk trailer: https://www.youtube.com/watch?v=wDVu5xIwCps

Läs vidare »

Tilde Fröling klar som soldat i kvinnlig armé

Nyheter   •   Maj 10, 2019 08:28 CEST

Tilde Fröling är klar för ännu en roll på musikalscenen. I höst gör hon en av rollerna i Robin Hood The Musical. Hon kommer att spela tillsammans med bland andra idolvinnaren Martin Almgren och Joakim Nätterqvist, känd från filmerna om tempelriddaren Arn

Om Robin Hood har funnits på riktigt vet ingen med säkerhet, men vi kan följa historien om Robin Hood ända tillbaka till 1200-talet som en laglös person som tröttnade på skatter och ”tog från de rika och gav till de fattiga”.

I höst tolkar Dröse&Norberg legenden om Robin Hood på sitt alldeles egna sätt i en musikal som utlovar spänning, äventyr, fight-scener och som vanligt en massa humor och nyskriven musik.

tilde-frolingTilde Fröling, som gjorde debut på musikal-scenen i produktionsbolagets uppsättning av Djungelboken The Musical, kommer denna gång att spela soldat i Prins Johns kvinnliga armé.

-Att spela med i Djungelboken The Musical är faktiskt bland det absolut roligaste jag har gjort. Det kändes väldigt tomt och tråkigt när sista föreställningen plötsligt var avklarad. Jag saknade till och med min oerhört varma gam-dräkt, säger Tilde och skrattar.

Att våga utmana sig själv

-När jag fick rollen i Djungelboken så testade jag något som jag tidigare inte trodde jag kunde bemästra och framförallt inte riktigt har vågat tidigare. Jag klev verkligen ur min comfort-zone. Dessutom genom att gestalta en gam! Men hela upplevelsen gjorde mig mer ödmjuk, säger hon.

Djungelboken The Musical sågs av mer än 75 000 personer över hela Sverige under 2018/2019.

- Det var en fantastisk känsla att så många kom och kollade och var positiva när vi spelade Djungelboken. Det gör givetvis turnélivet mycket enklare. Att spela för barn är dessutom fantastiskt, de är så ”med” hela tiden.

Många starka och tuffa kvinnliga rollkaraktärer på scenen

Regissör Robert Dröse har sin vana trogen skrivit om manuset helt i egen regi, denna gång med många starka kvinnliga karaktärer. Han berättar att till och med den väna Marion, vars namn ännu inte är släppt, kommer att ha ordentligt med skinn på näsan. Det var inte det minsta svårt för Robert att erbjuda Tilde en roll i sin nyskrivna musikal Robin Hood.

-Tilde har en naturlig begåvning för att stå på scenen. Hon har dessutom en komisk ådra som verkligen fick lysa under turnén med Djungelboken.

-Den här gången känner jag mig mer säker eftersom jag vet vad som väntar. Så mycket man nu kan göra det med Robert som regissör. Det händer alltid oväntade saker i manuset, säger Tilde som ser fram emot höstens repetitions-start.

Nya och välkända talanger i ensemblen

Förutom de mer kända ansiktena som idolvinnaren Martin Almgren och Arn-skådisen Joakim Nätterqvist kommer Tilde att dela scenen med bland andra Celeste Cappelen och Anna-Lill Karlberg.

celeste-cappellen
Celeste Cappelen spelade som 13 åring huvudrollen i barnteatern "Jeg fant, Jeg fant" och de senaste 14 åren har hon arbetat med olika showkoncept som Wallmans, Bredhammar musikproduktion och olika Dröse & Norberg produktioner. Hon har även bland annat medverkat i rockmusikalen "De tre musketörerna" på Stockholm Stadsteater, spelat rollen som "Tess" i norska musikalen "Flashdance" samt körat bakom Velvet, Andreas Lundstedt och Sten&Stanley.

Celeste skall spela en vackra, utmanande och svartsjuka zigenarflickan Rebecka som utmanar Marion om Robin Hoods gunst.

-Rebecka är en riktig tuff karaktär med skinn på näsan. Att som tjej få spela lite av en " Bad Guy" tycker jag skal bli spännande, säger Celeste

-Största utmaningen med Robin Hood och rollen Rebecka är nog språket. Jag är ju från Norge så vi får hoppas att det inte blir för "svorskt"

ann-lill-karlbergAnna-Lill Karlberg har arbetat med Dröse & Norberg i många år. Publiken har träffat henne i ”I Hetaste Laget”, ”Zirkus Hanz”, ”Hotelliggaren”, ”Pippi Långstrump” samt flera omgångar och turnéer av både ”Trollkarlen från Oz” och ”Snövit”. Hon har turnerat i flera år med friteatern Ung Utan Pung och innan det jobbade hon på Junibackens teater. Hennes hjärta klappar lite extra för barn- & ungdomsteater, en publik som är ärlig & spontan, där man aldrig riktigt vet vad som kan hända.

-Det är fantastiskt att stå på scenen. Ingen annanstans kan jag känna mig så lekfull och i nuet. Att känna att man ”surfar” tillsammans med alla andra på scenen och i publiken är den bästa känslan.

I Robin Hood spelar Anna-Lill, precis som Tilde, en av soldaterna i Prins Johns kvinnliga armé.

-Jag har faktiskt ingen aning om vad som väntar oss. Det är ju det som är så spännande. Robin Hood är ju lite mer ”häftig” än Djungelboken om man kan säga så, jag hoppas på pilbågar och svärd. Det blir kul att denna gång få vara människa.

Robin Hood The Musical har premiär på Stockholm Waterfront den 27 Oktober 2019.

Läs vidare »

ORIGINALHÄXAN ÄR TILLBAKA I SNÖVIT THE MUSICAL

Nyheter   •   Apr 24, 2019 08:25 CEST

Han spelar rollen som Robin Hood i Dröse & Norbergs nya stora familjemusikal

Nyheter   •   Apr 17, 2019 07:51 CEST

Idolvinnare och tempelriddare i Dröse&Norbergs nya familjemusikal Robin Hood

Nyheter   •   Mar 13, 2019 08:22 CET

Kontaktpersoner 3 kontaktpersoner

Om Dröse & Norberg Production AB

Nöjesproducenter med värme, humor och hög kvalitet som ledstjärnor

Dröse & Norberg producerar nöjen och scenupplevelser av hög kvalitet. Utbudet omfattar allt från showuppsättningar, musikaler och teaterföreställningar till skräddarsydda företagsevenemang.

Adress

  • Dröse & Norberg Production AB
  • Gamla Skolvägen 32 BV
  • 133 35 Saltsjöbaden
  • Sverige