Snövit The Musical Foto: Linus Nilsson

Nyhet -

"Snövit - The Musical" bjöd en engagerad publik på en färgsprakande kavalkad av sång, skratt och humor

En färgsprakande och härlig musikal”, ”En föreställning för hela familjen”, ”Har ni chansen att se den, ta den chansen”, “Helt fantastisk föreställning” - i lördags hade Snövit The Musical nypremiär på Göta Lejon i Stockholm. Denna gång med bland andra musikalveteranen och skådespelerskan Anna Norberg i rollen som den elaka Drottningen och Häxan. – Jag är helt överväldigad av publikens reaktioner. Det kändes fantastiskt att få framför allt barnens gensvar. Även om de mest var arga på Drottningen så var de verkligen hundra procent med i föreställningen, säger Anna och ler stort.

Detta är tredje gången Dröse & Norberg sätter upp den populära sagan om Snövit i musikalform. I tidigare produktioner har vi kunnat se bland andra Amy Diamond, Nanne Grönvall, Erik Segerstedt, Jakob Stadell, Nanne Grönvall, Yohio, Niclas Wahlgren och Kalle Rydberg i rollerna.

”Så himla fartfyllt och kul från början till slut”

Göta Lejon var fyllt till sista plats på premiärkvällen och det var mycket glada barn och vuxna som strömmade ut ur lokalen till tonerna av dvärgarnas medryckande musik. ”Kan man få en hel salong med barn att sitta stilla i 2 timmar så är det väldigt bra föreställning!” sa en nöjd förälder. ”Detta var utan tvekan den bästa versionen av Snövit som jag sett” sa en annan. Marcus Birro som själv tyckte att musikalen hade ett suveränt tempo, humor och även några riktigt fina ballader sa att barnen gav showen 5 av 5 stjärnor. -Både jag och Robert Dröse som har regisserat är otroligt glada över responsen. Även de tidigare produktionerna av Snövit har fått väldig bra kritik men det här tog nog ändå priset, säger Anna.

En klassisk saga i ny förpackning

Det allra mesta känns igen från den klassiska Snövitsagan, men det finns även en hel del nyare inslag i denna omarbetade version. Publiken får förstås besöka det berömda slottet med den ondsinta och egensinniga drottningen. Med hjälp av den fege Härolden tvingar Drottningen ut Snövit i den ökända mörka skogen, där hon till slut hamnar hos de berömda dvärgarna som alla kallas för Konrad. Dessa smått osannolika figurer med sin obändiga energi blev en stor succé hos publiken.

Samspelad ensemble

Skådespelerskan och musikalartisten Anna Norberg spelar den elaka och intrigerande drottningen som gör allt för att stoppa Snövit. Den charmige men lite självupptagne prisen spelas av Idol-Bragi som gör sin debut i musikalsammanhang. Bob Hellberg som kan ses i fler av Dröse&Norbergs uppsättningar gestaltar den tuffa och modiga Snövit som inte låter sig slås ned av något. Musikalveteranen Patrik Martinsson spelar Härolden och skådespelaren Andreas Andersson gör den dråplige Kungen. I övriga roller ser vi Celeste Cappelen, Henning Ledstam, Bill Sundberg, Anna-Lill Karlberg, Daniel Sorange, Christian Arnold, Maria Edner, Fredrik Bengtsson, Maja Söderström och Noomi Blommé.

Spelplan - Snövit The Musical

Göta Lejon – Stockholm 2019/2020: 7, 8, 26 dec 5 jan, 21, 22, 28, 29 mars