Bildcred: Polly Devides Edit: Edson Bailey

Fontana kom tvåa i Drag Race Sverige: Nu släpps nya singeln Slay

Gabriel Fontana, känd som Fontana från bland annat Drag Race Sverige, Idol och Talang släpper 19 oktober sin nya singel ”Slay”. Musiken, skapad som ett tack till fans och alla som stöttat Fontana i livet och karriären, är ytterligare ett sätt ”att fira livet på.”

I tittarsuccén “Drag Race Sverige” fick vi följa dragqueen Fontana, en dansande explosion av färg, glädje och energi. Men för Fontana, som ursprungligen kommer från Brasilien, har livet inte alltid varit fyllt av glädje. Att gå från misstänksamhet, dagliga hot och hat i Brasilien till att stå på scenen framför beundrande fans har varit en lång och tuff resa.

Vill inspirera till att våga vara den man är

– Singeln Slay skrevs för att jag vill ge tillbaka för allt stöd jag har fått under min resa från en svår uppväxt till där jag är idag. Jag ville samla och blanda all energi och lyckliga känslor jag fått från mina fans med minnen från min tid i Brasilien. Singeln handlar om att jag är trött på att må dåligt, att jag har lyfts upp och vill dela med mig och inspirera andra, säger Fontana.

Låten, som är inspirerad av brasilian twerking, är en dansvänlig poplåt. Precis som med tidigare singeln ”Be a star”, vill Fontana att den ska ”ge en good vibe” och sprida massor av värme, energi och kärlek till alla som lyssnar.

Inget mål att bli en förebild

Under sin uppväxt kände sig Fontana annorlunda. Drag fanns inte och inte heller förståelsen för att inte vara som alla andra.

– Att se Drag Race USA som sextonåring var ett uppvaknande i att det fanns andra som jag. Jag slukade allt glitter, glamouren och färgerna men också HBTQ berättelser som gjorde att jag inte längre kände mig ensam, säger Fontana.

Hen berättar att det var därför hen ville vara med i den svenska versionen av Drag Race. Att äntligen få vara en del av ett sammanhang där Fontana sågs för sitt verkliga jag.

– Det var inget mål att vara förebild, men det blev så, vilket är en stor ära. En av mina viktigaste roller är att vara med och skapa förstående för både drag och icke binära.

More is more

Slår man upp dragshow på Wikipedia så står det "Dragshow är en form av underhållning där personer uppträder utklädda till motsatt kön eller spelar på motsättningarna i den västerländska kulturens uppdelning i två kön. För Fontana handlar drag om att vara bra på allt och att sprida kärlek och energi.

– Att stå på scenen och sprida glädje och kärlek i fantasifulla kostymer i regnbågens alla färger. Att dansa och sjunga utan gränser, varesig det är på en scen, i TV rutan eller på skiva. Det är fantastiskt! More is more! säger Fontana.

Musiksläpp, scenshower och musikaldebut

Fontana har fler roliga projekt på gång. Förutom mer musik som fortfarande är lite hemlig och färgstarka scenshower ska hen för första gången stå på scen i en musikal när Dröse & Norberg sätter upp familjemusikalen ”Den Lilla Sjöjungfrun.” Våren 2024 beger sig dragshowartisten ut på turné i rollen som Den Lilla Sjöjungfruns lillasyster, en kaxig och självständig tonåring.

– Det passar mig perfekt. Det känns som att rollen är gjord för mig” säger Fontana som älskar den klassiska undervattensberättelsen.

Fontana känner sig just nu på topp. Livet är bättre än hen någonsin kunnat drömma om.

– Jag arbetar med det jag älskar. Smink, dans, sång, musik. Vi fick nyss en nominering på Kristallen där jag fick äran att dela ut ett av de viktigaste priserna på galan. Men det som betyder mest av allt är att jag har äran att vara talesperson för andra i min situation.

Från snöänglar till hyllad artist

2015 kom Fontana från Brasilien till Skellefteå. Med minnen fyllda av hot och hat till vad som kändes som en konstig dröm med iskyla i luften, natt dygnet runt och konstiga norrsken som dansade på himlen.

– Jag gick ut och lekte med barnen som ”en galen brasilianare” för att jag ville uppleva känslan av att leka i snö för första gången. Och fick samtidigt känna att jag äntligen kunde vara sig själv.

Att idag se Fontana sprida en smittande glädje med dans och sång på scen och höra hen tala om sitt liv får många människor att känna hopp om en mer förstående och inkluderande värld.

Singeln ”Slay”, som är skriven av Fontana tillsammans med Steve Langs och Anna Vee släpps den 19 oktober.

Text: Marie-Louise Kanon