Jakob Stadell, Gunilla Backman, Méndez, Bill Sundberg, Tilde Fröling och Nils Axelsson (Foto:Linus Hallsenius)

Méndez klar för Djungelboken – The Musical

Méndez gör musikaldebut när produktionsbolaget Dröse & Norberg nytolkar den legendariska sagan Djungelboken. Den elfte november har storsatsningen Djungelboken - The Musical premiär i Stockholm. Andra namn som är klara är Gunilla Backman, Jakob Stadell och Tilde Fröling.

Djungelboken - The Musical bygger på Rudyard Kiplings älskade berättelse från 1894. I nytolkningen får publiken följa med på ett spännande äventyr genom den indiska djungeln. Artisten Leopold Méndez, känd som Méndez, gör musikaldebut. Han spelar den latinoinspirerade apan Kung Gibbon.

— Det känns både pirrigt och utmanande, säger Leo Méndez.

Programledaren Tilde Fröling gör också hon debut på musikalscenen i rollen som Huulda. — Jag spelar en av gamarna vilket ska bli oerhört kul att gestalta, säger Tilde Fröling, man älskade ju gamarna i den klassiska Djungelboken.

Nytt men ändå välkänt

Även om det är en nytolkning träffar vi många av de välkända karaktärerna som Kaa, Shere Kahn, Baloo, Bagheera och givetvis Mowgli.

De rutinerade musikalartisterna Gunilla Backman och Jakob Stadell finns med i ensemblen. Backman spelar pytonormen Kaa
— Som jag fått rollen beskriven är Kaa drottningen i djungeln hon bestämmer, säger Gunilla Backman.

Jakob Stadell spelar den fruktade tigern Shere Khan.
— När jag var barn var jag rädd men fascinerad av Shere Kahn, säger han, men håller fortfarande Djungelboken som en av de absolut bästa tecknade filmerna som gjorts.

Bill Sundberg kommer senast från Äventyret Aladdin och gör i Djungelboken - The Musical rollen som Baloo.
— Djungelboken är en fin saga om att hitta hem och det kommer att bli skoj att göra den som musikal med nyskriven musik som förstärker och fördjupar handlingen, säger han.

Som pantern Bagheera ser vi Eric Rusch. Han har ännu inte hört musiken men hoppas på att få sjunga en ballad med många tonartshöjningar om hur synd det är om karaktären. — I den här versionen av Djungelboken är Bagheera en ängslig hypokondriker och månar mest om sitt eget skinn, säger Eric.

Djungelboken - The Musical kommer att ge sig ut på Sverigeturné under vintern 2018 och våren 2019. Nils Axelsson som spelar Mowgli ser fram emot att få turnera.
— Det känns så kul att jobba med Dröse & Norberg just för att de är ett av få bolag som satsar stort på familjemusikaler, säger han. Att få turnera runt på arenor och spela musikal är väldigt sällsynt.

Mowglis öde okänt

Historien börjar med att Mowgli blir adopterad av en björnfamilj bestående av pappa Baloo och ungarna Liv och Lycka eftersom han har blivit ensam kvar i sin by efter tigern Shere Kahns attack. Mowgli trivs och lär sig leva tillsammans med djuren och naturen. Men när han en dag använder eld för att skydda sig blir djuren rädda och efter viss dramatik enas de om att Mowgli måste återvända till människorna.

– Vad som händer sen vill jag inte avslöja av hänsyn till alla som har köpt biljetter. Men jag kan säga att det blir en härlig föreställning för hela människofamiljen med mycket humor, fantastisk musik och en sanslöst begåvad ensemble som uppträder i väldigt varma scenkostymer, säger Robert Dröse, som står för manus och regi.

Han har även skrivit sångtexterna, som tonsatts av Martin Landh. Producent är Anna Norberg.

Om Dröse & Norberg

Dröse & Norberg är en av Sveriges ledande producenter av nöjen för barnfamiljer men producerar också företagsevenemang. Företaget drivs av Anna Norberg och Robert Dröse, som båda har erfarenhet från nöjesbranschen sedan slutet av 1980-talet. De träffades på scenen när de spelade Jill respektive Kenickie i Grease och startade Dröse & Norberg 2002. Sedan 2006 turnérar de från Kiruna i norr till Ystad i söder med sina uppsättningar, där publik- och kritikersuccéerna Snövit – the Musical och Trollkarlen från Oz samt Äventyret Aladdin är några