Foto: Pressbild Talarforum

"Snövit the Musical" åker på turné i höst! Nu avslöjar Dröse & Norberg ännu en skådespelare som skall medverka i den stjärnspäckade och fartfyllda familjemusikalen.

Skådespelaren och komikern Christian Åkesson som ni bland annat har sett i Tv4’s hyllade humorprogram ”Mumbo Jumbo” kommer att spela Drottningens förfinade och fege Härold som gör allt för att klättra uppåt ...

- Jag gillar att skjuta brett i mina uppdrag, oavsett om det är på tv eller scen, säger Christian.

Grattis till rollen som Härolden i "Snövit the Musical". Vad var det som lockade med rollen?

- Tackar! Det är en comic relif karaktär som passar mig väldigt bra. Det finns något provocerande med karaktärer som slickar uppåt och sparkar nedåt. Det får jag göra här.

Det här är din andra musikalroll. Är det en dröm som har gått i uppfyllelse?

- Jag gillar att skjuta brett i mina uppdrag, oavsett om det är på tv eller scen. Det är utvecklande med växelbruk att ena dagen göra drama på TV och andra dagen spela familjemusikal med löshår och kläder från krita-perioden.

Vad är största utmaningen med att spela Härolden?
- Paletten av de känslomässiga uttrycken är oändliga i denna karaktär så det är snabba kast som gäller från ilska till komedi.

Du är ju känd för din vassa humor i bland annat "Mumbo Jumbo". Får du utrymme att vara rolig i Snövit också?
- Jag ska försöka få in lite skoj ;)

Du ska ge dig ut på Sverigeturné tillsammans med bland andra YOHIO som spelar Prinsen. Vad har du för förväntningar och vad är dina största farhågor?

- Det blir fantastiskt att möta publiken ute i landet. Det finns inga farhågor. Bara tuta å köra!

Dröse & Norberg ska även sätta upp "Djungelboken The Musical" inom en snar framtid. Kommer vi att se dig i en roll där också?
- Det är mer än vad jag vet. Kanske om jag får spela Benjamin syrsa. Han verkar ha bra drag i vingarna.

Känt sen tidigare är att vi i övriga roller se artisten YOHIO som Prinsen, skådespelaren och musikalartisten Anna Norberg som Drottningen och Häxan, Maja "Majabajabusan" Söderström som unga Snövit och Bob Hellberg som Snövit.

"Snövit the Musical" har turnépremiär den 17/9 i Malmö och reser sedan landet runt.

Denna moderna, humoristiska och omarbetade version av Snövit regisseras av Sveriges största familjemusikalproducenter, Dröse & Norberg. Duon skriver allt material, regisserar och koreograferar företagets produktioner.

Läs mer om föreställningen och om alla planerade turnédatum och platser på drosenorberg.se

För intervjuer med någon av de medverkande kontakta pressansvarig

Petra Lindell: petra.lindell@drosenorberg.se