Foto: Linus Bokehsius

Turnéstart för Snövit the Musical!

Med start i Malmö den 17 september ger sig det kritikerrosade och sagolika musikaläventyret Snövit the Musical ut på efterlängtad Sverigeturné. I den färgsprakande musikalen medverkar flera av Sveriges absolut bästa musikalröster. I rollerna ser vi YOHIO, Anna Norberg, Christian Åkesson, Bob Hellberg, Maja Söderström med flera.

- Jag är så glad att efter 2,5 år få möta publiken igen. Om man vill minska sin skärmtid och göra något tillsammans med barn och barnbarn ska man se Snövit. Föreställningen är ett riktigt lyckopiller och vi vill ge familjer runtom i Sverige en glädjefylld stund i sagornas värld. Det behöver vi alla i denna galna och oroliga värld, säger Anna Norberg som återigen spelar rollen som både drottningen och häxan.

Nu kan succémusikalen Snövit the Musical, som är baserad på Bröderna Grimms klassiska saga, äntligen upplevas av äventyrslystna, musik- och sagoälskande familjer runt om i landet. Dröse & Norberg tolkar även denna berättelse på ett personligt sätt med häftig och medryckande musik. Det är en känslomässig berg- och dalbana, där sorg möter skratt och dramatik möter show. I Snövit the Musical tas svängarna ut rejält, med stor drivkraft och flödande humor.

– Det känns fantastiskt kul att återvända till teaterscenen. Att sjunga och skådespela samtidigt är ju en väldigt rolig kombination. Har verkligen längtat tillbaka till scenen och att få underhålla igen, säger YOHIO som är tillbaka i rollen som prinsen.

Musikalartister och skådespelare tillsammans med en stor talangfull ensemble
För de som gladdes åt Baloo och hans björndöttrar i Djungelboken -The Musical blir det ett kärt återseende med den talangfulla Bob Hellberg som den tuffa och modiga Snövit som inte låter sig slås ned av någon. Anna Norberg, rutinerad musikalveteran, skådespelerska och tillika producent för uppsättningen, spelar dubbelrollen som den elaka och intrigerande drottningen och häxan som gör allt för att stoppa Snövit. Artisten med den magiska rösten - YOHIO - som nu senast gjorde succé som Sjöjungfrun i "Masked Singer", spelar prinsen, musikalstjärnan Maja "Majabajabusan" Söderström spelar unga Snövit och i rollen som härolden ser vi Christian Åkesson ("Mumbo Jumbo" mm) och som kungen Andreas Andersson ("Gustafsson 3 tr" mm).

I rollerna:

YOHIO, Bob Hellberg, Anna Norberg, Christian Åkesson, Andreas Andersson, Maja Söderström, Anna- Lill Karlberg, Christian Arnold, Erik Rusch, Tuvalisa Nilsson, Daniel Sorange, Carl Fredrik Bengtsson, Liza Wåhlin, Simeon Da Costa Maya, Carl Ekengren.

Musik: Martin Landh

Scenografi: Erik Fredriksson

Kostym: Thomas Malmros

Ljusdesign: Palle Palmé

Mask & hår: Petra Cabbe

Ålder: 3-100 år

Föreställningen är 2,20 tim inkl paus.

Dröse & Norberg drivs av producentparet Robert Dröse och Anna Norberg som sedan 2006 turnerat i Sverige med succémusikalerna Trollkarlen från Oz, Äventyret Aladdin, Djungelboken the Musical och Robin Hood the Musical samt med olika farser och shower. Duon är även skaparna av humorgruppen Zirkus Hanz, i vilken Robert och Anna själva medverkar som Hanz & Heidi. De tävlade 2010 i Talang (TV4), blev juryns wildcard och gick till final.