Lost in Space - Kreativitet och skaparglädje på Stylist-SM för elever

Stylist-SM är en tävling som anordnas av Plusgymnasiet och Drottning Blankas Gymnasieskola.I år firade tävlingen femårsjubileum och gick av stapeln på Plusgymnasiet i Göteborg den 8 april. Tävlingen är öppen för elever på Stylistprogrammet på de båda skolorna och de tävlar inom make-up, hår och kläder. För att kvalificera sig till finalen hade lagen vunnit en deltävling på respektive skola. Temat för deltävlingen var Superstar - Famous, Fabulous, Flawless, där en snygg och pampig superstjärna skulle visualiseras.

Temat för finalen var Lost in Space och de 18 deltagande skolorna hade tilldelats var sin symbol från rymden, som lottats ut i förväg. Utifrån respektive symbol skulle teamen samla inspiration för att skapa en egen karaktär, som skulle representera skönheten från respektive himlakropp. Varje skola representerades av tre elever, vinnarna i respektive skolas deltävling, som arbetade som ett team, men med varsitt ansvarsområde, för hår, make-up eller kläder.

-  Ett event som detta kräver mycket förberedelser, säger Yoanna Hogström, en av två projektledare, som till vardags arbetar som stylistlärare på Plusgymnasiet i Uddevalla. Det är helt fantastiskt att se elevernas fokus, glädje och energi här på tävlingen, fortsätter Yoanna.

Dagens konferencier var Stefan Odelberg som följde tävlingen med spänning och intervjuade juryn, lärare och elever i publiken. Tävlingen pågick under två timmar och under denna tid skulle samtliga moment utföras. Varje team hade med sig ett eget tyg som skulle vara grunden i kreationen. Allt skulle sys på plats och varje skola stod för sitt eget material och produkter, till exempel smink, penslar, hårprodukter, verktyg nål, tråd, sax, tyg och övrigt material.

-  Tidigare har tävlingen arrangerats i Nordstan under modeveckan, som i år sammanföll med påsklovet. Det gjorde att tävlingen i år hölls på Plusgymnasiet, vilket fungerade mycket bra, säger Helén Johansson, stylistlärare på Plusgymnasiet i Uddevalla och en av två projektledare för tävlingen. Det ställde andra krav på eleverna när det gäller att kunna samarbeta på en mindre yta under tidspress. Det är häftigt att se hur professionella våra elever är, avslutar Helén.

Under tävlingens gång gick en jury runt och bedömde de 18 teamen utifrån fastställda kriterier. I juryn ingick representanter från Clinique, som bedömde make-up samt Cura Capillorum, som bedömde kläder och hår.

När tiden var ute intog de 18 modellerna skolans scen där catwalken startade för att sedan avslutas med att vinnarna korades. Eleverna visade prov på stor kreativitet och skaparglädje och det var inte helt enkelt för juryn att utse vinnarna. På första plats placerade sig Plusgymnasiet Stockholm med Månen. På andra plats Plusgymnasiet Uddevalla med Orionnebulosan och på tredje plats placerade sig Drottning Blankas Gymnasieskola Helsingborg med Merkurius.

Mer information, bilder från deltävlingar, bilder och film från tävlingen, finns på http://stylistsm.se/

Deltagande skolor

• academedia
  • plusgymnasiet
  • stylist-sm 2016

Drottning Blankas Gymnasieskola är en del av AcadeMedia som är Nordens största utbildningsföretag. AcadeMedia bedriver verksamheter i hela utbildningskedjan: förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning. Under ett år går 60 000 förskolebarn och elever samt 80 000 vuxenstuderande i någon av AcadeMedias verksamheter. AcadeMedia har 12 000 medarbetare och över 500 förskolor, skolor och vuxenutbildningsenheter, i Sverige, Norge och Tyskland.

AcadeMedia har en utbildningsgaranti som innebär att du som elev är garanterad att få slutföra dina studier hos oss. Läs mer på www.academedia.se.