Mozarts opera Titus mildhet inspirerar till samtal om fred och försoning

Mozarts opera Titus mildhet inspirerar till samtal om fred och försoning

I samband med föreställningar av Mozarts opera Titus mildhet - La Clemenza di Tito - på Drottningholms Slottsteater, ges en serie öppna operaintroduktioner på temat fred och försoning. Samtalen startar en timme innan föreställningarna i teaterns Déjeunersalong. Bland talarna finns seniorbiskop Caroline Krook, Olof Amelin, från Nobel Center of Peace i Oslo och radiojournalisten Vassilis Bolonassos.

Seniorbiskop Caroline Krook talar om Försoningens väg, och Olof Amelin, styrelseledamot i Nobel Center of Peace i Oslo, talar under rubriken In the name of peace. Radiojournalisten Vassilis Bolonassos,  tidigare Musikradion, talar om Titus väg från oförsonlighet till mildhet. Mezzosopranen Luciana Mancini som gör rollen som Annius pratar om Titus mildhet som nutidsspegel.  Serien inleds och avslutas med samtal om operaproduktion med regissör Sigrid T’Hooft, dramaturg Magnus Tessing Schneider och dirigent Mark Tatlow.

Alla introduktioner startar en timme innan föreställningen. Déjeunersalongen Bar håller öppet och serverar smörgåsar, bubblande drycker, kaffe och sötsaker. Fri entré.

PROGRAM

13 augusti, 18.30
Opera production introduction
Mark Tatlow artistic director of the Drottningholm Court Theatre guides us into the production of the opera together with dramaturg Magnus Tessing Schneider (in English)