Peter Wilcke (ny VD), Claudia Rademaker (medgrundare, vVD, CMO) och Patrik Nilsson (medgrundare, vVD, R&D)

Dugga utser ny VD och andra stjärnor för global expansion

I dag utser Duggas styrelse Peter Wilcke till ny VD för bolaget med tillträde i september 2021. Dugga utser samtidigt ytterligare två stjärnor till sitt team för rollerna som Chief Sales Officer (CSO) och Chief Technical Officer (CTO).

Med en snabb tillväxt från 2 till 120 länder, står Dugga inför en spännande tillväxtresa mot global expansion. Därför behövs spetskompetens och fokus på ökad internationalisering. I denna viktiga tillväxtfas tar Dugga in Peter Wilcke som ny VD. Maria Gårdlund, som började som VD i mitten av februari 2020, har valt att gå vidare.

Wilcke har en lång och framgångsrik karriär inom utbildningssektorn och har tidigare haft positioner som VD på Norstedts Förlag, Försäljningschef på Liber Förlag, samt senast som Verksamhetschef på AcadeMedia-ägda NTI-skolan, en av Sveriges ledande digitala skolor med 45 000 studenter. Dessutom har Wilcke varit med om att starta AcadeMedia EdTech vilket ledde till utmärkelsen Leader of Innovation Award 2020.

Bolagets styrelseordförande, Bengt Jönsson säger, ”Dugga som företag växer i snabb takt och den snabba utvecklingen kräver spetskompetens. Jag är stolt över att vi idag kan utse Peter Wilcke som ny VD för Dugga AB. Wilcke är ett tydligt och starkt tillskott till vårt vassa managementteam. Wilcke har gedigna kunskaper från utbildningssektorns digitala transformation med fokus på affärstillväxt, vilket är viktigt för alla möjligheter som Dugga står inför. Som tidigare styrelseledamot i Dugga är han väl bekant med företaget och han kommer därför att bli ett värdefullt tillskott för Dugga. Jag vill tacka Maria Gårdlund för att ha utfört ett bra jobb och önskar henne all lycka i framtiden.”, avslutar Jönsson.

”Dugga med sina aktiva grundare, vassa team och globalt efterfrågade produkt, har en enorm tillväxtpotential. Grunden för kommande expansion är redan på plats. Förändringar på de olika marknaderna inom kunskapsutvärdering kommer att accelerera framöver. Jag ser fram emot att driva Duggas vision vidare och att fortsätta öka företagets tillväxt.”, säger Peter Wilcke om sin nya roll.

Dugga utser ytterligare stjärnor till sitt team

Dugga utser också en ny CSO med lång internationell affärserfarenhet som kommer att vara ännu ett tillskott till teamet. Därtill utser Dugga en ny CTO som ansvarar för att bygga vidare på ett produkt- och teknikteam i världsklass.

Med denna nya formation av top management, samt den nya investeringen på 5,1 miljoner USD, är Dugga välrustat för att expandera globalt.

Dugga är ett snabbväxande, prisbelönt EdTech-bolag som har utvecklat en digital helhetslösning för alla typer av kunskapsutvärdering såsom prov och tentor. Bolaget startade som ett forskningsprojekt och används idag i över 60 länder. Dugga ger skolor pedagogiska nya sätt att utvärdera kunskap. Dugga har skapat en unik arena för att föra in skolans behov i sin provplattform. Genom transparens och dialog med lärare och elever används pedagogik, teknik och innovation för att kontinuerligt utveckla Dugga. För att lära dig mer om Dugga, besök http://dugga.com/.