Gå direkt till innehåll
Samarbetet med Microsoft innebär en värdefull uppbackning i Duggas arbete med digitaliseringen av den svenska skolan.

Pressmeddelande -

Microsoft stödjer digitala prov för skola och universitet Inleder partnerskap med svenska Dugga

Microsoft har inlett ett partnerskap med det svenska företaget Dugga, som erbjuder digitala provsystem. Samarbetet innebär bland annat att Duggas användare får en trygg och säker tillgång till sina konton och Duggas olika verktyg, vilket innebär en värdefull uppbackning i Duggas arbete med digitaliseringen av den svenska skolan.

- Vi är stolta över att vara en del av Duggas utveckling. Precis som Microsoft så erbjuder Dugga smarta, digitala lösningar på kritiska och resurskrävande problem i dagens skola. Tillsammans besitter vi stor kunskap om skolans behov och vilken teknik som gör verklig nytta i klassrummet, säger Joke Palmkvist, ansvarig för skola och högre utbildning på Microsoft Sverige.

Att erbjuda system för digitala prov är förenat med ett stort ansvar gentemot lärare och elever. Att systemen fungerar helt utan störningar vid exempelvis ett provtillfälle, är en förutsättning för att skolor och universitet ska kunna lämna de gammalmodiga, manuella metoderna med inlämning på papper och långa perioder av rättningar.

– Duggas idé är att avlasta lärarna från tidsslukande arbetsmoment genom att göra processen kring prov och inlämningsuppgifter effektivare, även för eleverna. Med Microsofts hjälp kommer Dugga att lyckas snabbare och bättre, vilket med andra ord kommer att vara till stor glädje för lärare och elever inom skola och universitet, säger Patrik Nilsson, vd på Dugga.

Genom samarbetet med Microsoft har Duggas användare en trygg och säker tillgång till sina konton och Duggas olika verktyg. Samarbetet sker inom programmet Biz Spark och innebär att Dugga stöds av den molnbaserade plattformen Microsoft Azure. Microsoft, som genom en rad olika initiativ deltar aktivt i digitaliseringen av skolan, kommer genom samarbetet även att tillhandahålla Dugga i portalen Microsoft Classroom.

Patrik Nilsson, vd Dugga, patrik@dugga.se, 070-510 55 60

Claudia Rademaker, Styrelseordförande Dugga, claudia@dugga.se, 070-730 72 07

Johanna Snickars, Kommunikationschef Microsoft Sverige, swedenpress@microsoft.com, 08-410 455 56