Dugges Bryggeri fyller 16!

Den 24 april fyller Dugges Bryggeri 16 år vilket firas med en alldeles speciell öl – 16 Stout. Dugges lät fatlagra en öl i nästan ett år vilket resulterade i 16 Stout, en stor 18% stark imperial stout med stora, stora, stora smaker!

Gamla i gamet - Just börjat

Efter att Dugges Bryggeri startade 2005 så har många öl bryggts, en flytt från Mölndal till Landvetter har gjorts och relationer har skapats världen över. 16 år senare så finns intresset för ölbryggning, att bryta barriärer och drivkraften fortfarande kvar. Och, kanske är det just den drivkraften som gör att dom fortfarande är kvar i branschen.

- När Dugges startade 2005 så fanns det inte så många bryggerier i Sverige. Där det idag finns över 400 så var vi vid starten bryggeri nummer 27. Det var en annan tid samtidigt som det känns som vi just börjat. Säger Mikel Dugge Engström, grundare och VD för Dugges Bryggeri.

16 Stout

När Dugges fyllde 15 förra året firade dom genom att släppa tre stycken födelsedagsöl. Alla tre öl skapades runt talet 15 som en hyllning till Dugges 15 år i branschen. Nu har det gått ett år vilket innebär att deras födelsedag står runt hörnet igen, och även i år finns ett födelsedagsöl redo.

Årets öl är en variant på en av förra årets födelsedagsöl, en öl på femton procent med femton olika maltvarianter och femton kryddor. Denna gång har Dugges lagt till en sextonde krydda.

Fatlagring

En fatlagrad öl är en bryggd öl som innan tappning på flaska fylls och förädlas på trätunnor som tidigare innehållit vin eller sprit. Denna gång fyllde man fat som tidigare innehållit Bourbon och sedan fick de tunnorna ligga i nästan ett år. Och vips, så var det nya ölet, 16 Stout, fött.

- Vi har fatlagrad länge på Dugges och på senare tid har vi verkligen utvecklat den verksamheten. Men, en så extrem öl som 16 Stout har vi aldrig gjort tidigare. Säger Matt Miller, ansvarig för Dugges fatlagrilngsprogram.

Dugges startade sin ölresa för vad som känns som länge sedan men har enligt dem själva knappt startat. Vi skålar med 16 Stout för Dugges 16 år och ser fram emot vad bryggeriet kommer göra härnäst.

- Det är fantastiskt vad man kan göra med öl! Och de bästa idéerna har vi säkert inte kommit på än avslutar Mikael Dugge Engström.

–––––––––––––––––––––––––––––––––

16 Stout kommer ha premiär på restaurangen Pils i Göteborg den 24:e april, och släpps sedan på Systembolaget i juni.