Dugges har öppnat restaurang designad och inredd i ölets anda

Göteborgsbaserade Dugges grundades 2005 och har sedan dess växt till att bli en av Sveriges mest framgångsrika ölfabrikörer. I vinter bröt Dugges ny mark genom att öppna restaurangen Pils i hjärtat av Göteborg. Tillsammans med stjärnkocken Gustav Trädgårdh och designstudion Staffan Holm Studio har de skapat en högklassig restaurangupplevelse i en välkomnande atmosfär.

Dugges är tveklöst ett av de mest populära mikrobryggerierna i Sverige och genom åren har Dugges olika öl förärats flera prestigefyllda utmärkelser i ölvärlden. Dugges har också etablerat sig på den internationella ölscenen – under 2019 premiärbryggde man till exempel sina första öl i New York. Grundaren Mikael Dugge Engström har ända sedan start haft en dröm om att också öppna ölbarer i egen regi. Något som blev möjligt när bryggarkollegorna på Omnipollo tvingades stänga sin restaurang i Linné i Göteborg och Dugges fick en förfrågan om att ta över lokalen.

– Sedan vi startade bryggeriet 2005 har vi drömt om att öppna ett eget ställe. När vi fick möjligheten att ta över Omnipollos gamla lokaler så kändes det som en självklarhet att satsa, säger Tomas Halberstad, Brand Manager för Dugges.

I vinter öppnades dörrarna till restaurangen och ölbaren Pils, som fått sitt namn från Dugges lageröl Pils, som också ligger till grund för restaurangens inredningskoncept. Med hjälp av den prisbelönta inrednings- och möbeldesignern Staffan Holm har ölets identitet återspeglats i designen av restaurangens interiör.

– Konceptet med att inspireras av Dugges ölsorter till restauranger är intressant och spännande men samtidigt utmanande. Med tanke på att det i det här fallet handlade om Dugges Pils fanns det bilder av en ölstuga i bakhuvudet, men kombinerat med den betydligt sobrare känslan hos en vinbar. Tillsammans med Pils färgstarka grafiska profil växte en vision om färger och material fram, säger Staffan Holm.

Interiör Dugges Pils
Foto: Kalle Sanner

I interiören har färger och former plockats från Pils mönstervärld och kombinerats med hållbara och högkvalitativa material som åldras väl. Baren, som är restaurangens verkliga smycke, har en bardisk i terrazzo från Herrljunga med insprängt glas från ölflaskor, medan den gröna bröstpanelen är en blinkning till klassiska ölstugor.

De många gröna inslagen i Pils grafiska design har fått agera bas för att ge restaurangen ett lugnt uttryck. Samtidigt har den lekfulla essensen inkluderats i detaljer där bland annat Pils vågiga gröna och blå mönster återfinns som ett konstverk i bardisken.

Ett av ledorden i projektet har varit omtanke – för både gäster, personal och grannar. Därför har restaurangen utrustats med bekväma material, bra ljud- och ljusmiljö, rikligt med krokar, eluttag och utrymmen som är tillgängliga för alla.

– Pils ska välkomna Dugges befintliga målgrupp men samtidigt välkomna nya gäster in i en lekfull värld, säger Staffan Holm.

För framtagningen av restaurangens meny vände sig Dugges till stjärnkocken Gustav Trädgårdh, som bland annat vann årets kock 2010. För Pils har Gustav skapat ett tydligt skandinaviskt matkoncept, som samtidigt ställer frågan om vad som faktiskt är svensk mat. Tanken är att menyn ska komplettera och förstärka den välkomnande atmosfären som Staffan Holm skapat.

Pils är Dugges första bar, men förhoppningen är att på sikt öppna ytterligare ett antal barer med namn och inspiration från de egna ölsorterna.

– Vi drömmer om att få starta en surölsbar baserad på vår mango-, passionsfrukts- och persikosuris Tropic Thunder. Tänk palmer, frukt och lampor! Numera gör vi ju inte heller bara öl så en liten hål-i-väggen-ginbar med ölcocktails hade också varit kul. Givetvis med vår egen gin, säger Tomas Halberstad.

Pils har öppet nu och ligger på Plantagegatan 3, Göteborg.