Dugges tar sikte på burk

Dugges Bryggeri har bryggt öl sedan 2005 och hittills är bryggeriet starkt kopplat till sina bruna glasflaskor. Men, detta är nu påväg att ändras. Med nya maskiner i huset rustar nu Dugges för burkmarknaden, både på hemmaplan och internationellt.

Tidigare i höstas drog installationen av burklinan igång och nu börjar allt falla på plats. På bryggeriet gör man sig nu redo för den första burktappningen för den svenska marknaden. Dugges har tidigare burkat en alkoholfri soda, men har då tagit hjälp utifrån. Tack vare den nya installationen så kommer man nu kunna göra allt själv, något man är väldigt förväntansfull över.

- Detta är ett projekt som vi jobbat på under en längre tid, så vi är såklart jätteglada att det äntligen är klart säger Emma Krysell, Community Manager på Dugges Bryggeri.

Flaskan kommer finnas kvar, men tanken är att man successivt ska gå över till burk mer och mer. De första burkarna förväntas finnas tillgängliga på Systembolaget i början på 2022.

- Vi kommer först fokusera på 33cl-burkar, men vi hoppas också kunna jobba med 50cl-burkar framöver förklarar Mikael Dugge Engström, VD.

Dugges stilsäkra formspråk är framtaget av designbyrån Dahlbäck/Söderberg, och burkarnas utseende kommer gå i samma stil som flaskorna. Övergången till burk gör också att man kan ta ut svängarna lite mer och ta ännu ett steg framåt i sitt visuella språk, något som bryggeriet är förväntansfulla över.

- Vi kan jobba på ett lite annat sätt med burk, men ni kommer fortfarande att känna igen oss i färg och form säger Emma Krysell