Gå direkt till innehåll
En ny studie från SVA visar att vaccin mot kvarka kan skydda svenska hästar, därför lanserar Dunstan Vaccinationshjälpen

Dunstan häst- och gårdsförsäkring presenterar Vaccinationshjälpen

Undvik smittsam och smärtsam sjukdom - vaccinera hästen mot kvarka. Därför lanserar Dunstan häst- och gårdsförsäkring Vaccinationshjälpen. Det innebär att alla Dunstans kunder får ett bidrag när de väljer att vaccinera sina hästar mot kvarka.

- Att förebygga och minska risken för smittsam sjukdom är vårt sätt att jobba skadeförebyggande, säger Stefan Fur, vd Dunstan.

Smittsam och smärtsam sjukdom

Kvarka är en luftvägsinfektion som orsakas av streptokockbakterier. Den är mycket smittsam och ett allvarligt sjukdomsförlopp kan ge variga bölder i hästens hals och huvud. Det är såklart mycket smärtsamt för hästen, som både kan få svårt att äta och andas.

- Kvarka är en sjukdom som varje år orsakar stort lidande och är potentiellt dödlig för smittade hästar, säger Enar Tollig, försäkringsveterinär Dunstan och landslagsveterinär fälttävlan.

- Att vaccinera sin häst (med Stangvac) minskar risken för allvarlig sjukdom.

Kvarka kan drabba alla hästar. En lindrig variant liknar förkylning, infektionen börjar ofta med feber men det kan dröja innan man märker av snor och hosta. Hästar kan därför vara dolda smittbärare både innan man märker av sjukdomen och men också efter att hästen är symptomfri. Under sjukdomsperioden krävs det att man som hästägare följer sjukdomsförloppet och är noga med att förhindra att smittan förs vidare.

Långvarig isolering

Förutom att hästen riskerar allvarlig sjukdom så kan kvarka dessutom slå hårt ekonomiskt mot hästägare och anläggningar. Ett utbrott av kvarka innebär isolering av stallar och ofta avbrott i verksamheten. Inte sällan kan det bli långvarigt eftersom inkubationstiden är upp till 14 dagar och isoleringen inte hävs förrän 3-4 veckor efter att sista hästen är frisk och symptomfri.
Allvarligt sjuka hästar kan också behöva lång återhämtning vilket kan innebära ett stort uppehåll för den som tävlar.

- Många av våra kunder har hästverksamhet som kan behöva stänga vid ett utbrott.
Karantän och sanering kan bli mycket kostsamt men med vaccin finns möjligheten att förebygga,
säger Stefan Fur, VD, Dunstan.

Vaccinationshjälpen till alla Dunstans kunder

Dunstan erbjuder nu alla kunder, gamla som nya, Vaccinationshjälpen. Vaccinationen mot kvarka kräver inledningsvis två doser vaccin med fyra veckors mellanrum. Därefter behövs en årlig påfyllnadsdos, precis som med vaccinet mot hästinfluensa. Dunstan ger ett stöd, Vaccinationshjälpen, till hästägare som väljer att vaccinera sin häst. Stödet täcker kostnaden för en dos vaccin, på 300 kr, och kan ansökas om efter andra vaccinationsdosen. Ersättningen skickas ut direkt efter fullföljd vaccinering.

Effektivt vaccin

Kvarka är klassad som en anmälningspliktig sjukdom och varje år rapporteras mellan 70 och 80 utbrott. Det innebär att 1-2 utbrott i veckan anmäls till Jordbruksverket. Antalet fall av hästinfluensa är betydligt lägre, tack vare en utbredd vaccinering.

En ny studie från SVA, Statens veterinärmedicinska anstalt, visar också att vaccin mot kvarka kan skydda svenska hästar. SVA har granskat smittspridningen av sjukdomen i Sverige. Studien visar att det vaccin som erbjuds mot kvarka, matchar de varianter av bakterien som förekommer i landet till 99,9 procent. Slutsatsen är att det är möjligt att skydda hästarna med vaccin. SVA:s studie bygger på DNA-tester och återges i myndighetens blogg.