Nytt pilotprojekt i stockholmsregionen – Ambulerande Vaccinationshjälpen

Nytt pilotprojekt i stockholmsregionen – Ambulerande Vaccinationshjälpen

Dunstan gör ytterligare en satsning för att minska utbrotten av kvarka i Sverige. Genom att erbjuda sina kunder att använda Ambulerande Vaccinationshjälpen betalar du endast för vaccinet, Dunstan bjuder på veterinärens arvode och resekostnader. Satsningen är ett pilotprojekt som kommer att erbjudas på flera orter i Sverige om pilotprojektet får ett bra resultat i form av antalet vaccinerade hästar.

Samarbete med Hjällö Veterinärpraktik

Ambulerande vaccinationshjälpen är ett samarbete med Hjällö Veterinärpraktik och det är den rutinerade hästveterinären Christine Knaust som kommer genomföra vaccinationerna. Christine kan även hjälpa kunderna med munhåleundersökningar och influensavaccination mm. För att boka kvarkavaccin kontakter kunderna därför Hjällö Veterinärpraktik, 0223-103 33 eller hjallovet@gmail.com, för att boka sin tid samt eventuella andra undersökningar. För att utnyttja Ambulerande Vaccinationshjälpen behöver det vara minst 4 hästar i stallet som ska vaccineras, och vara i stockholmsregionen, Rimbo och söderut hela vägen ner till Södertälje. Har du funderingar om du tillhör regionen där pilotprojektet Ambulerande Vaccinationshjälpen genomförs är du välkommen att kontakta Dunstan på info@dunstan.se. Pilotprojektet Ambulatoriska Vaccinationshjälpen kommer pågå under hela Januari och Februari 2024.

Vaccinationshjälpen

Dunstan erbjuder sedan en tid tillbaka alla deras kunder ett stöd för kvarkavaccin. När kunden uppvisar kvitto på andra vaccinationen mot kvarka ger Dunstan ett bidrag på 300 kr, något som självklart går att utnyttja i samband med Ambulerande Vaccinationshjälpen kommer ut och vaccinerar.

Kvarka

Kvarka är en luftvägsinfektion som orsakas av streptokockbakterier. Den är mycket smittsam och ett allvarligt sjukdomsförlopp kan ge variga bölder i hästens hals och huvud. Det är såklart mycket smärtsamt för hästen, som både kan få svårt att äta och andas.

- Kvarka är en sjukdom som varje år orsakar stort lidande och är potentiellt dödlig för smittade hästar, säger Enar Tollig, försäkringsveterinär Dunstan och landslagsveterinär fälttävlan.

- Att vaccinera sin häst (med Stangvac) minskar risken för allvarlig sjukdom.

Kvarka kan drabba alla hästar. En lindrig variant liknar förkylning, infektionen börjar ofta med feber men det kan dröja innan man märker av snor och hosta. Hästar kan därför vara dolda smittbärare både innan man märker av sjukdomen och men också efter att hästen är symptomfri. Under sjukdomsperioden krävs det att man som hästägare följer sjukdomsförloppet och är noga med att förhindra att smittan förs vidare.

Effektivt vaccin

Kvarka är klassad som en anmälningspliktig sjukdom och varje år rapporteras mellan 70 och 80 utbrott. Det innebär att 1-2 utbrott i veckan anmäls till Jordbruksverket. Antalet fall av hästinfluensa är betydligt lägre, tack vare en utbredd vaccinering.

En ny studie från SVA, Statens veterinärmedicinska anstalt, visar också att vaccin mot kvarka kan skydda svenska hästar. SVA har granskat smittspridningen av sjukdomen i Sverige. Studien visar att det vaccin som erbjuds mot kvarka, matchar de varianter av bakterien som förekommer i landet till 99,9 procent. Slutsatsen är att det är möjligt att skydda hästarna med vaccin. SVA:s studie bygger på DNA-tester och återges i myndighetens blogg.

Som en ny aktör i försäkringsbranschen så vill Dunstan förändra och utmana de sanningar som råder kring häst- och gårdsförsäkringar idag.