Nu är det klart! Potatiscupen lanseras även som e-sport. Premiär 10-11 april.

Handboll och e-sport? Ja, absolut! I år tar Potatiscupen ett grepp om e-sport och lanserar tillsammans med Svenska Handbollslandslaget (SHLAB) och e-sportförbundet SESF Potatiscupen i E-sport. Cupen kommer avgöras den 10–11 april och visas och kommenteras av game-casters på Potatiscupens hemsida och på twitch.

I år har Potatiscupens ordinarie format ställts in och vi behöver hitta ny energi och använda oss av framtida tävlingsformer. Tillsammans med Svenska Handbollslandslaget och E-sportförbundet SESF, lanserar vi Potatiscupen i e-sport som riktar sig till alla handbollsungdomar i åldern 13-25 år. Vi ser att e-sport redan idag är en naturlig del av samhället och det är viktigt att vi som klubb hänger med. Vi ser med spänning på vad detta kan leda till över tid och vi hoppas på att kunna få kontakt med mängder av e-sportare, säger Julia Ryding, klubbchef Alingsås HK.

Svenska Handbollslandslaget AB i samarbete med E-sportförbundet SESF utvecklar ett koncept som stärker föreningsutveckling för Sveriges handbollsklubbar. Syftet är att skapa ett sammanhang och en mötesplats där flera generationer får förståelse för båda idrotterna och kan umgås på ett naturligt sätt genom hela livet. Tillsammans vill handbollen flytta e-sporten från tonårsrummet ut till klubblokalen och skapa ett sammanhang och en mötesplats där alla är välkomna – oavsett kön, etnicitet, fysisk förmåga, sociala eller ekonomiska förutsättningar.

Som ett led i att möjliggöra en närvaro inom e-sporten och sammanföra e-sportaren med handbollsklubben, har Svenska Handbollslandslaget AB och SESF utvecklat ett klubbkoncept för att ansluta klubbarna genom att erbjuda en färdig helhetslösning som ger dem enkel access till e-sporten med full service och support. Klubbarna kommer att få verktygen för att bygga sin digitala arena med ett fysiskt och virtuellt gamingcenter. De får tillgång till infrastruktur, digitala plattformar, rätt hårdvara och spel för att bedriva sin verksamhet på ett nytt sätt.

Kost och motion för e-sport är viktigt och det är viktigt att få en e-sportare att börja träna och komma in i ett sammanhang som handbollsklubben kan erbjuda. Det finns också ett stort intresse i Sverige för e-sport, inte minst bland ungdomar. Varje dag tittar över 600 000 svenskar på e-sport, 25 procent av dagens unga killar (15-22 år) är intresserade av och ser e-sport som idrott, och hela 35 procent av unga killar i Sverige identifierar sig som gamers (Källor: Sportsnavigator 2020 och Ungdomsbarometern 2019).

Med klubbkonceptet kan en enskild klubb utveckla sin verksamhet med en e-sportsektion likt en fotbollssektion. I klubbkonceptet Potatiscupen i e-sport tävlar handbollare och e-sportare tillsammans i lag i tre spel: CS:GO, Rocket League och League of Legends. Alla turneringar kommer spelas online och slutspelen kommer direktsändas på potatiscupen.se och på Twitch TV.

Det är jättekul att Potatiscupen vill jobba med e-sport! Vi i SESF inledde 2019–2020 en tydligare dialog med SHLAB om en satsning på e-sport och vi är väldigt glada att vi nu kan ta nästa steg genom detta samarbete säger Magnus Jonsson, Ordförande SESF

Vi arbetar målinriktat med att behålla ungdomar över tid i vår sport. E-sporten är intressant av flera skäl men vi känner ett stort ansvar att få fokus på människan e-sportaren. Tillsammans med SESF har vi skapat en spännande möjlighet att nå ut och möta e-sportaren med en gemensam turnering inom e-sport och i dagens speciella situation ser vi möjligheten att låta dessa olika verksamheters ungdomar mötas, och hitta energi till fortsatt aktivering tillsammans. Klubbkonceptet kommer skapa en möjlighet för alla cuper, event mm inom vår idrott idag och imorgon säger Krister Bergström, Affärsutvecklingschef Svenska Handbollslandslaget AB.

Om Potatiscupen i e-sport

Potatiscupen i e-sport är en utslagningsturnering där det tävlas i lag i tre olika spel: CS:GO, Rocket League och League of Legends. Turneringen är öppen för alla i åldrarna 13-25 år förutom i CS:GO turneringen där åldersgränsen är 18-25 år. Anmälan och registrering för att delta är öppen från mitten av mars. Det är gratis att medverka och lagen spelar för landets handbollsklubbar.

De bästa lagen från varje kval går till finalspel. Cupen spelas den 10-11 april. Potatiscupen spelas online på grund av osäkerheten kring Covid-19 men målet är att finalerna ska ske på ett fysiskt evenemang kommande år. Alla finaler kommer att streamas live på Twitch TV och potatiscupen.se med casters och en guidande värd.

Läs mer här: www.potatiscupen.se och www.publiclir.se/potatiscupen.

Vid frågor vänligen kontakta:

Svenska Handbollslandslaget AB

Krister Bergström, affärsutvecklingschef

krister.bergstrom@handboll.rf.se

E-sportförbundet SESF

Ola Stafhammar, affärsutvecklare

0768-919197

ola.stafhammar@sesf.se

Om Alingsås HK

Alingsås HK bildades 1973 och kan idag vara stolta över ca 850 medlemmar varav 700 aktiva samt en bredd både av elitverksamhet och ungdomsverksamhet både för tjejer och killar. Med visionen ”Alla ska med” vill Alingsås HK bredda basen och ge alla en möjlighet att växa. Herrelitlaget har flest slutspel i rad i Sverige med 5 finaler på 6 år och stod som seriesegrare 2020.

OM SHLAB

SHLAB är ett av Svenska Handbollförbundet ("SHF") helägt bolag med syfte att bedriva kommersiell utveckling av svensk landslagshandboll och annan därmed förenlig verksamhet. SHF - som är den högsta ansvariga organisationen för handbollen i Sverige.

Om E-sportförbundet SESF

SESF är ett ideellt förbund som verkar för att främja e-sport i Sverige. Förbundet har funnits sedan 2008 och är öppen för alla med ett e-sportintresse. Tillsammans arbetar vi aktivt för att sprida e-sporten i Sverige genom samarbeten och tävlingssammanhang på såväl nationell som global nivå.