Fyra industrimässor synade framtidens utmaningar på MalmöMässan

Fyra industrimässor synade framtidens utmaningar på MalmöMässan

En värdefull nulägesanalys med blicken mot framtiden. När easyFairs fyra industrimässor tog plats på nya MalmöMässan den 18–19 april fick årets drygt 2 400 besökare en rejäl portion av de senaste produktnyheterna och tekniska innovationer. Detta parallellt med ett omfattande seminarieprogram som förde framtidens utmaningar under lupp.

DISTRIBUTION & LOGISTIK, PACK & EMBALLAGE, FOODTECH och PROCESS- & ANALYSTEKNIK förenade i veckan svensk industris framtidsvisioner och utmaningar med möjligheten att på plats se och prova på de senaste produktnyheterna. Mässornas trucktorg var ett gott exempel på det senare:

– Trucktorget visade sig vara en av årets mest uppskattade och välbesökta inslag. Vi har haft cirka 10 nya truckmodeller här på testområdet och det har manövrerats friskt mellan konerna. Man kan kalla det för en lekplats för de stora grabbarna och tjejerna, säger mässornas projektledare Charlotte Terner. Trucktorgets populäritet har också visat sig signifikativt för mässorna i sin helhet. Många nyheter, mycket produktorienterat och engagerade besökare.

Välbesökta seminarier med framtidsfokus stod också på schemat. På de tre seminariescenerna stod representanter från transport-, förpacknings- och livsmedelsindustrin för regin när morgondagens utmaningar och möjligheter nöttes och debatterades. Ett av de mer populära inslagen var paneldebatten ”Hur vinner vi kundens förtroende i knivskarp konkurrens” där Packbridge, med representanter från förpackningsindustrin (Martin Linde – Finax AB, Anders Yllfors – Boxon AB – Camilla Haustrup Hermansen – Plus Pack AS, Annika Olsson – LTH och Henrik Ludvigsen – Promens AS) belyste framtidens konkurrensklimat ur ett globalt perspektiv. Intresset var stort och det fick tas till gott om ståplatser när stolarna tog slut och mängden åhörare fortsatte att strömma in.

Packbridges VD Per-Stefan Gersbro var paneldebattens moderator och han var i efterhand mycket nöjd – både sett till debatten i stort och den fina uppslutningen.

– Syftet med debatten var att vi tillsammans skulle definiera utmaningarna med den alltjämt ökande globala konkurrenssituationen. För att förbli konkurrenskraftiga så gäller det att nordiska aktörer börjar utveckla samarbetet med sina kunder och bygger långsiktiga partnerskap. Kan vi inte konkurrera om priset så måste vi börja ta tillvara på mervärden som korta leveranstider, hög flexibilitet och innovativt tänkande som skapar förtroende, säger Per-Stefan Gersbro. Det gäller att få kunden att skifta fokus från att bara räkna kronor och ören per förpackning och istället se till vad hög kvalitet, innovationer och närhet gör för totalkostnaden i fråga om lägre transportkostnader, bättre hållbarhet och mindre miljöpåverkan.

Debatten berörde inte bara förpackningsfrågor, utan också hållbarhetsfrågor ur ett logistiskt och livsmedelstekniskt perspektiv – vilket gjorde den till ett talande exempel på de synergier över branschgränserna som årets fyra industrimässor representerade.

2013 görs plats för fler ännu industrimässor
easyFairs industrimässor lämnar Malmö för den här gången, men man är tillbaka redan nästa år med en ny konstellation med inte mindre än fem mässor: LOGISTIK, PACK & EMBALLAGE, UNDERHÅLLSTEKNIK, AUTOMATION och LIVSMEDELSPRODUKTION flyttar in på MalmöMässan den 17 – 18 april 2013.

För mer information och intervjuer kontakta Charlotte Terner, projektledare: 031–89 91 58 / charlotte.terner@easyFairs.com.

Regions

easyFairs är Europas ledande arrangör av tids- och kostnadseffektiva fackmässor. Mässorna pågår i två dagar och riktar sig enbart till inköpare och beslutsfattare. easyFairs har sitt huvudkontor i Bryssel och genomför årligen 100 mässor i 16 olika länder. För mer information besök www.easyFairs.com