Utökad mötesplats för livsmedels- och dryckesindustrin i Malmö

Utökad mötesplats för livsmedels- och dryckesindustrin i Malmö

Den 6-7 april 2016 öppnas dörrarna upp till Food Chain Nordic på Malmömässan. Bakom mässan står Easyfairs Scandinavia. Food Chain Nordic har fokusområdena Produktion, Pack, Logistik samt arrangeras parallellt med Easyfairs Food Ingredients.

– Med de två mässorna skapas ett brett mässarrangemang med både utrustning och ingredienser för livsmedelsproduktion, säger Mia Eskengren, projektchef hos easyFairs Scandinavia.

Den här mötesplatsen är efterfrågad av marknaden. Konsumentintresset för bra mat och dryck ökar stadigt. Det medför att livsmedels- och dryckesproducenterna allt snabbare måste kunna presentera nya produkter för att möta marknadens efterfrågan. Det finns därför ett tydligt intresse hos både storskaliga och småskaliga livsmedels- och dryckesproducenter att samlat se utbudet av både utrustning och ingredienser för livsmedelsproduktion.

Mot bakgrund av att livsmedelsindustrin idag är Sveriges fjärde största industrigren med en samlad omsättning på mer än 165 miljarder SEK är potentialen stor för en bred mötesplats i Sverige.

– Målet är att hela arrangemanget på sikt ska bli norra Europas ledande fackmässa för livsmedels- och dryckesindustrin, säger Mia Eskengren.

Styrkan med mässorna är att de kompletterar varandra väl eftersom utrustning och maskiner i allt högre grad kopplas till hantering av olika ingredienser.

– Det innebär också att svenska livsmedelsproducenter oavsett storlek här får möjlighet till dialog och kompetensutveckling bl.a. i form av seminarier, säger Mia Eskengren.

Utställarna på Food Ingredients Nordic visar olika ingredienser för livsmedelsproduktion. Det är bl.a. råvaror, halvfabrikat och också kontraktstillverkning och tjänster. Bland utställarna i år har vi många stora spelare och välkända varumärken. Mässan kommer även att ha ett fullspäckat seminarieprogram för båda dagarna med intressanta föreläsningar om bland annat, Hållbarhet och CSR frågor, framtidens förpackningar och förpackningsinnovationer, framtidens mat och proteiner, matsvinn och säkerhetsfrågor kring livsmedels och dryckesproduktion.

För mer information om mässan, vänligen kontakta:
Mia Eskengren, projektchef, 031-899540 eller mia.eskengren@easyfairs.com

Easyfairs är en del av Artexis Easyfairs Group, ett av Europas ledande mässbolag, som arrangerar 125 evenemang i 16 länder och driver 8 anläggningar i Benelux-länderna och Skandinavien. Artexis Easyfairs har två affärsområden som drivs under två varumärken, Artexis som äger och driver mässanläggningarna, Kistamässan och Malmömässan och mässarrangören Easyfairs, som genomför över 50 egna mässor årligen i Sverige. På Easyfairs mässor får du möjligheten att besöka framtiden. Läs mer om Easyfairs.