Eaton lanserar 5P – en ny UPS för virtuella miljöer

Eaton lanserar 5P – en ny UPS för virtuella miljöer

Eaton lanserar i dag en ny UPS, Eaton 5P, på den europeiska marknaden. Den nya högeffektiva UPS:en är speciellt anpassad för servrar, switchar, routrar och lagringsutrustning i nätverksrack och små datacenter upp till 1,550 VA. Eaton 5P stödjer virtualisering genom att den integreras med Eatons programvara Intelligent Power och gör att man enkelt kan hantera sin kraftförsörjning via en display som också visar energinivå och sinusvågor.

Den nya UPS:en Eaton 5P är ett komplement till den nyligen lanserade och redan populära 5PX-serien med avancerade UPS:er med nivåer upp till 3 kVA.

– Virtualisering blir allt mer viktigt även för mindre IT-installationer. Hittills har det varit svårt att hitta små UPS-system som är anpassade för virtuella miljöer. Vår nya 5P och 5PX-serien löser detta problem genom att de kan integreras direkt med ledande virtuella plattformar. De har också en exceptionellt bra effektivitet och är ett stort steg framåt inom UPS-tekniken, säger Christophe Jammes, produktchef på Eaton Power Quality.

Den grafiska skärmen sitter på framsidan av UPS:en och visar information om systemets status och realtidsvärden från viktiga driftområden. Informationen kan visas på olika språk och det finns navigationsknappar för att snabbt ställa in UPS:ens funktioner.

Verkningsgraden är upp till 98 procent vilket minimerar både energiförluster och behovet av kylning. Samtidigt kan man hela tiden mäta den inkommande energinivån på den integrerade kWh-mätaren. Varje last kan också kontrolleras och prioriteras så att mindre viktiga laster automatiskt stängs av under strömavbrott för att förlänga driftstiden.

Eaton 5P levereras med programvaran Intelligent Power för både krafthantering och skydd. Med programvaran kan kunderna enkelt integrera UPS:en med VMwares virtualiseringslösning vCenter Server – och andra virtualiseringsplattformar som Citrix XenServer, Microsoft SCVMM, Red Hat och andra plattformar som stödjer öppen källkod och Xen. Integrationen gör det möjligt att automatiskt flytta virtuella maskiner under strömavbrott till andra opåverkade delar i nätet eller smidigt stänga av datorer, virtuella maskiner och servrar.

Eaton 5P har USB- och seriella anslutningsmöjligheter och kan förses med ett kommunikationskort för att utöka systemhanteringen, till exempel med SNMP- och webbfunktionalitet eller reläutgång.

UPS:en kan hantera 650 VA till 1,550 VA och ger en ren sinusvåg som kan ge kraft åt även de mest känsliga lasterna, inklusive servrar med aktiv strömfaktorkorrigering (A-PFC).

Batterilängden och pålitligheten garanteras genom Eatons teknik för batterihantering (ABM). Tekniken gör att batterierna bara laddas vid behov vilket förlänger batterilivslängden med så mycket som 50 procent. Batterierna kan servas eller ersättas under drift utan att stänga av strömmen till den utrustning som ska skyddas av UPS:en.

Eatons 5P-UPS:er finns i olika versioner, för utrymmessparande torn eller 1U-rack, och ger en energidensitet på upp till 1,1 kW i en 1U-enhet. Alla modeller har en treårig garanti på elektroniken och en tvåårig garanti på batterierna. För mer information om Eaton 5P, besök www.eaton.eu/5P.

Besök www.eaton.se för mer information om Eatons fullständiga utbud av produkter och tjänster inom elkvalitet.

Eaton elverksamhet är globalt ledande med expertis inom distribution av ström och kretsskydd; reserveffektsskydd; styrning och automatisering; ljus och säkerhet; konstruktionslösningar och kopplingsenheter; lösningar för tuffa och farliga miljöer samt tekniska tjänster. Eaton är genom sina globala lösningar utrustad för att svara på de viktigaste utmaningar inom strömhantering vi har idag.

Eaton är ett mångsidigt företag inom krafthantering. Vi levererar energisparande lösningar som hjälper våra kunder att effektivt hantera elektrisk, hydraulisk och mekanisk kraft. Med en försäljning på $16,3 miljarder 2012 är Eaton ett tekniskt ledande företag på den globala marknaden. I vårt utbud av tjänster och produkter finns till exempel elektriska produkter, system och tjänster för kvalitetskontroll av ström, distribution och styrning, kraftöverföring, produkter för ljus och ledningsdragning, hydrauliska komponenter, system och tjänster för industriell och mobil utrustning, bensin för flygtrafik, hydrauliska och tryckluftsbaserade system för kommersiell och militär användning samt drivsystem för lastbilar och trafik. Alla produkter och tjänster är utformade för att ge bättre prestanda, mer effektiv bränsleförbrukning och större säkerhet. Eaton förvärvade Cooper Industries plc under 2012. Eaton har cirka 103 000 anställda och bedriver försäljning i över 175 länder. Mer information finns på www.eaton.eu.