Ny metod hjälper företag att förbättra likviditeten

Inflation, högre räntor och lågkonjunktur sätter press på Sveriges företag och många är i behov av att förbättra sin likviditet. Nu finns ett nytt sätt att frigöra kapital och öka likviditeten. Bolag som betalat en deposition eller bankgaranti som säkerhet för hyreskontrakt kan frigöra de pengarna genom att istället teckna en försäkring, en s.k. hyresgaranti. Lösningen kan användas på befintliga hyreskontrakt och därmed förbättra likviditeten i närtid. IT-bolaget Etimo är ett av de företag som nyttjat detta för sitt hyreskontrakt i Stockholm.

Många av Sveriges företag har betalat en deposition eller bankgaranti som säkerhet för sitt hyreskontrakt. En ny typ av försäkring, en s.k. hyresgaranti, är ett nytt alternativ som ersätter deposition och bankgaranti. Istället betalar hyresgästen en premie.

Hyresgarantin innebär att hyresgästen tecknar en försäkring och betalar en årspremie på ca 1-4% av summan som annars hade deponerats. I det fall hyresgästen inte kan betala hyran eller om skador uppstår ersätts hyresvärden genom försäkringen. Hyresgästen kan därmed behålla värdefullt kapital utan att kompromissa med hyresvärdens skydd.

Lösningen kan användas som säkerhet för nya hyreskontrakt men också på befintliga. Därmed uppstår en möjlighet att förbättra kassaflödet med hyresgarantin även om det inte är i samband med ett nytt hyreskontrakt.

”Ebie hjälpte oss byta säkerhet från deposition till hyresgaranti. Vår hyresvärd är fortfarande skyddad, men nu har vi frigjort värdefullt kapital som vi istället kan använda i verksamheten”, säger Johan Hazelius, VD på Etimo.

Trots att depositioner är vanliga behöver de sällan användas för att täcka kostnader eller skador. Deposition som säkerhet bygger på den enskilde hyresgästens höga risk för skador, snarare än den aggregerade gruppens låga risk. Det är ett föråldrat system som i andra branscher ersatts med försäkringar, som till exempel fullgörandeförsäkringar i byggbranschen. Därför blir kravet på säkerhet högt för varje enskild hyresgäst, trots att konkurser är sällsynta. Genom att sprida risken kan försäkringar erbjuda heltäckande skydd till en lägre kostnad, vilket främjar effektivitet och minskar skadan av en enskild förlust.

”Ebies mission är att frigöra kapital åt Sveriges företag så att de kan fortsätta växa och frodas. Många miljarder är idag låsta i depositioner och bankgarantier men med hjälp av hyresgaranti kan de användas i affärsverksamheten istället för att samla damm på ett bankkonto”, säger Ebies VD Edvin Lindhout.

Ebie grundades av studenter vid Handelshögskolan och KTH i Stockholm och är ett av bolagen vid Handelshögskolans startupinkubator SSE Business Lab, där bolag som Klarna och Budbee tidigare varit medlemmar.

• Ekonomi, finans

Ebie är en start-up, sprungen ur SSE Business Lab på Handelshögskolan i Stockholm. Bolaget har i samarbete med Gar-Bo Försäkring tagit fram ett försäkringsalternativ till hyresdepositioner och bankgarantier som säkerhet i kommersiella hyresavtal. Försäkringen hjälper företag att slippa binda kapital vid tecknande av hyreskontrakt och hyresvärdar kan också lättare hyra ut sina fastigheter genom snabbare affärer och fler sökande hyresgäster.

Edvin Lindhout

Presskontakt CEO 0760529634