Foto: Steve Etherington for Mercedes Benz Grand Prix Ltd.

”Dessa maskiner är otroliga”

Chris McPhail, regional försäljningschef på ebm-papst Inc. i USA, berättar här om sin passion för Formel 1, samarbetet mellan ebm-papst och Mercedes-AMG Petronas Motorsport och hans senaste intryck från tävlingsbanan.

Vad intresserar dig mest inom Formel 1 racing? Har du någon favoritbana?
”Den hastighet, kraft och teknik som byggs in vid konstruktionen av dessa maskiner är verkligen otrolig. Bilens design och aerodynamik är så viktiga för framgång eller misslyckande och den minsta korrigering av bilens vinge eller front kan betyda skillnaden mellan en pallplats och en sämre placering. Tävlingsbanan i Monaco får mycket beröm och den skulle vara fantastisk att besöka.
Banans layout är mycket intressant och krävande jämfört med andra banor och säkert spelar strategier en större roll med alla snäva kurvor. Det gör banan mycket mer utmanande och spännande”.

Vad är ditt intryck av partnerskapet mellan Mercedes-AMG Petronas Motorsport och ebm-papst?
”Det verkar verkligen vara till en stor fördel för båda parter. Att se ebm-papst fläktlösningar i teamgaraget när de kyler bland annat fordonens motorer och elektronik medan temat arbetar och kan göra det i en miljö där det även finns fläktar som cirkulerar luften och ger bra arbetsmiljö är verkligen imponerande. Mercedes-AMG Petronas Motorsport team indikerade också att bytet till ebm-papst lösningar har förbättrat teamets förmåga att arbeta med bilarna under mer extrema förhållanden och att optimera bilarna till dess absoluta maxkapacitet”.

”Liksom i många framgångsrika företag finns det ett stort team bakom kulisserna som verkligen hjälper till att skapa framgång”.

Chris McPhail, ebm-papst Inc.

Vad var det mest imponerande med årets Formel 1 lopp i Montreal? Vad lärde du dig?
”Vi fick möjlighet att besöka i Mercedes-AMG Petronas Motorsports teamgarage och ta en rundtur för att få se vad som händer bakom kulisserna. Det som gav tävlingen en extra dimension för oss var att vi hörde till de fåtal som fick se teamets bilar och teamets arbete på verkligt nära håll. Något som verkligen imponerade är att det är så mycket FoU som ligger bakom konstruktionen av dessa bilar. Varje team anstränger sig också till det yttersta för att hitta den fördel som gör att de kan vinna. Det mesta av vad du ser på TV är i första hand själva loppet och förarna. Som i många framgångsrika företag finns det dock ett stort team bakom kulisserna som verkligen hjälper till att skapa framgång”.