Stockholm Exergi och ebm-papst: Energieffektiva ventilationslösningar för ett klimatneutralt Stockholm

Stockholm Exergi, som levererar värme till 800 000 människor i Stockholmsområdet, arbetar målmedvetet mot sitt mål att bli klimatneutrala år 2032. Ett viktigt steg i denna riktning är moderniseringen av fastigheter med hjälp av avancerade och energieffektiva ventilationslösningar från ebm-papst. Denna teknologi inkluderar Gateway-enheter, smarta sensorer och tystgående takfläktar med EC-teknik, vilka tillsammans möjliggör efterfrågestyrd och energismart ventilation samt ett förbättrat inomhusklimat för de boende.

Stockholm Exergi fokuserar på att använda förnybar och återvunnen energi i sina projekt. Förutom fjärrvärmeanslutningar läggs stor vikt vid moderna ventilations- och luftkonditioneringssystem i renoveringsprojekt. "Genom att skapa batteriparker för lagring av hållbar energi och modernisera fastigheter kan vi effektivt distribuera och använda både elektricitet och värme," säger Nils Berge, energisystemingenjör på Stockholm Exergi.

Effektiv Ventilation på Östermalm

Många svenska byggnader har ventilationssystem med värmeväxlare för att förvärma tilluften. Äldre byggnader, särskilt de byggda före 1970-talet, saknar dock ofta dessa system och använder istället endast frånluftsfläktar utan värmeåtervinning. "Många gamla AC-takfläktar är antingen på eller av, vilket leder till onödig energiförbrukning," förklarar Nils Berge.

På Gyllenstiernsgatan i Östermalm har Stockholm Exergi implementerat en komplett ventilationslösning från ebm-papst. Lösningen innefattar Intelligate Air X Gateway, sensorer, takfläkt MXRC III och molnanslutning. "Denna fläkt är inte bara energieffektiv utan också mycket tyst, vilket minskar störningar för de boende," säger Erik Brisenheim på ebm-papst AB.

Gateway-enheten ansluter fläkten till olika externa sensorer och molnet, vilket möjliggör oberoende kommunikation tack vare ett integrerat Narrow Band IoT-modem. Detta tillåter fjärrövervakning och kontinuerlig automatisk kontroll av ventilationssystemet, vilket sparar energi genom att tillhandahålla ventilation endast när det behövs. "Detta system ger fastighetsägaren full översikt över ventilationsfrekvens och energiförbrukning, och förbättrar inomhusklimatet för de boende genom att justera ventilationen efter aktuella behov," säger Erik Brisenheim, Teknisk chef på ebm-papst AB.

En Modell för Framtiden

Fastigheten på Gyllenstiernsgatan fungerar nu som en modell för framtida moderniseringsprojekt. Tillsammans med ebm-papst planerar Stockholm Exergi fler ombyggnadsprojekt, främst i bostadskooperativ och bostadsrättsföreningar. Erik Brisenheim poängterar att klimatneutralitet inte är den enda fördelen med effektiv energiförsörjning: "Stockholm blir mer oberoende, särskilt under vintern när efterfrågan på värme är som störst. Detta minskar beroendet av importenergi."

Fördelar med Intelligenta Ventilationssystem:

• Efterfrågestyrd ventilation
  • Förbättrad luftkvalitet
  • Fjärrövervakning och kontroll
  • Minskad energianvändning

Denna samverkan mellan Stockholm Exergi och ebm-papst visar på potentialen för modern teknik att bidra till en mer hållbar och effektiv energiförbrukning i städer.