Lättviktaren AxiEco Plug-in utvecklad för optimal installation i värmepumpar. Plug & Play.

AxiEco Plug-in - ny värmepumpsfläkt från ebm-papst.

ebm-papst lanserar AxiEco Plug-in, en axialfläkt utvecklad för att passa perfekt för montering i värmepumpar.

AxiEco Plug-in besitter de perfekta "värmepumps-egenskaperna" när det gäller att hantera väderförhållanden, ljudnivåer och effektivitet. Fläkten är tystgående - även vid höga mottryck - och uppnår ett konsekvent högre luftflöde jämfört med andra axialfläktar. Tack vare sin inloppsring och avsaknad av luftspalt är AxiEco Plug-in mindre mottaglig för isbildning, vilket gör den idealisk för användning i värmepumpar. Där en annan lösning riskerar prestandabortfall på grund av isbildning eller kontaminering, fortsätter AxiEco Plug-In att fungera tillförlitligt.

Förenklad installation: Lägre vikt och Plug & Play

AxiEco Plug-in väger 30 % mindre än den jämförbara HyBlade-versionen. Detta gör att mindre vikt behöver hanteras under installationen och de kompakta måtten gör det ofta möjligt att optimera utformningen av utloppet. AxiEco Plug-in-fläktarna levereras som en installationsklar plug & play-lösning, inklusive väggplatta och FlowGrid.

Ökad effektivitet tack vare tryckhöjande diffusor

Den integrerade diffusorringen på AxiEco Plug-In är integrerad med impellern, vilket ger största möjliga utflödesvinkel. Genom att öka trycket, minskar diffusorn utloppsförluster, vilket ökar fläktens effektivitet. Diffusorn hjälper även till att minska ljudnivån.

Optimalt flöde tack vare förbättrad impellergeometri

Fläktbladen är nydesignad och impellern har optimerats i enlighet med den senast rönen för aerodynamik. Fläkten har ett optimalt luftflöde genom impellern tack vare att inloppsringen som sänkts ner i väggplattan och är integrerad samt tack vare den större utloppsöppningen.

Tystare fläktljud tack vare FlowGrid

De nya AxiEco Plug-in fläktarna har nu utrustats med ett luftintagsgaller - Flowgrid.FlowGrid fungerar som en likriktare för luftflöde och minskar drastiskt bullergenererande störningar. Med hjälp av Flowgrid minskas ljudtrycket över hela frekvensområdet, i synnerhet det störande bladpasseringsljudet, det som många känner till som ett obehagligt "brummande" i det låga frekvensområdet.FlowGrid fungerar även som motorupphängning och vid behov kan apparattillverkaren sätta in värmetejp i väggplattan för minimera isbildning.

AxiEco Plug-in egenskaper:

- 20% mer effektiv än tidigare modell

- 30% lättare än föregående modell.

- Tystgående – upp till 5 dB(A).

- Maximalt luftflöde på 5 500 m3/h

- FlowGrid inloppsgaller

- Material: Plast – en riktig lättviktare.

- Storlekar: 450, 500 och 630.

ebm-papst erbjuder hållbara, intelligenta och skräddarsydda lösningar för praktiskt taget alla krav inom ventilations- och värmeteknik.
Med våra systemlösningar erhålls ökad komfort och energioptimering för fastigheter. Vi erbjuder även kundanpassade produkter för OEM-lösningar.

Våra kunder återfinns i branscher som exempelvis ventilation, telekommunikation, automation och medicinteknik samt kyla-, värme-, elektronik- och fordonsindustrin. Vårt mål är att alltid hitta den optimala lösningen för kundens applikation. Ofta innebär det att vi utvecklar, producerar och levererar en systemfunktion, speciellt anpassad för vår kund, där en fläkt eller elmotor blir en bärande komponent.

I Sverige har vi huvudkontor, tillverkning och lager i Järfälla samt lokala försäljningskontor i Göteborg, Örebro och Linköping.