Enkelt att byta ut energikrävande AC-fläktar mot ebm-papst nya EC-kompaktfläktar

Pressmeddelande -

ebm-papst är världens ledande tillverkare av fläktar och koncernens utvecklingsfilosofi GreenTech resulterar i att nyheter presenteras med jämna mellanrum. Två aktuella exempel är EC-kompaktfläktarna W1G130 och ACi 4400 som båda har EC-motorer som utvecklats enligt GreenTech-filosofin. Genom att byta ut äldre och energikrävande AC-fläktar till EC-kompaktfläktarna är det möjligt att spara mycket energi. Eftersom de nya fläktmodellerna har samma byggmått som AC-fläktar är det också enkelt att göra ett fläktbyte.

En av de stora fördelarna med W1G130 är ca 60 % lägre effektbehov jämfört med AC-fläktar vilket innebär en mycket kort pay-offtid. Andra fördelar är högre effekt och möjligheten att spara ytterligare energi genom att välja mellan två varvtalslägen/hastigheter. Hastigheterna är dessutom förprogrammerade. Att W1G130 har IP54 kapsling ökar användningsområdet jämfört med tidigare AC-modeller. Dels klarar W1G130 temperaturer på upp till +70°C, dels tuffa industrimiljöer. Ett typiskt användningsområde för den nya fläkten är annars i olika typer av kylinstallationer.

Låg ljudnivå, låg vikt och bara 4,4 W effekt

Att väggringen och även fläkthjulet är tillverkat fiberglasförstärkt plast gör att inget ytterligare skydd behövs ens i starkt korrosiva miljöer. En viktig fördel är också att plastmaterialet ger låg vikt. Givetvis har W1G130 ett kännetecken som är gemensamt för ebm-papst övriga fläktar; mycket låg ljudnivå tack vare den aerodynamiska utformningen av fläkthjulet. W1G130 har måtten ø 150 x 55 mm.

Modellen ACi 4400 har en flödeskapacitet på 180 m3/h, ett ljudtryck på 42 dB(A) och en effekt på endast 4,4 W. ACi4400 finns med olika varvtal och låg vikt (endast 250 g) i kombination med olika infästnings- och monteringsalternativ ger ett brett applikationsområde. Beräknad livslängd vid 40°C är mer än 62 500 timmar. Rekommenderat temperaturområde är -20 till +75°C. ACi 4400 drivs med 230 (50/60 Hz) eller 115 V (50/50 Hz) och klarar en stor spänningsvariation; 195-265 V vid 230 V och 85-132 V vid 115 V. ACi 4400 har måtten 119 x 119 x 38 mm.

För mer information kontakta:

Anders Carlsson, Marknadsinformatör/Systemansvarig, tel 010-454 44 32 ,e-post: anders.carlsson@ebmpapst.se

För tekniska frågor kontakta:

Pär-Johan Sandberg, Teknisk chef/Marknadschef, tel 010-454 44 12, e-post: par-johan.sandberg@ebmpapst.se

Mer information om ebm-papst finns på: www.ebmpapst.se