Gör-det-själv är årets bröllopstrend

Lägg din egen brudmakeup, gör handgjorda inbjudningskort och plocka brudbuketten i trädgården. Årets brudpar vill arrangera sitt bröllop så personligt som möjligt och mycket går att göra på egen hand. Jenny Josefsson, bröllopskoordinator ger praktiska tips och inspiration till hur ni planerar ert drömbröllop och samtidigt håller budget.

Västsvenska brudpar viger sig på en klippa, bjuder på skaldjur, dukar med kaprifol och väljer hav och vatten som tema. Det personliga och naturnära är en stark bröllopstrend 2011. Att välja närproducerade råvaror och lokala traditioner ligger många brudpar varmt om hjärtat. Ekobröllop blir allt vanligare och gör-det-själv-trenden är starkare än någonsin.

- Med lite fantasi och hjälp från goda vänner kan man göra det mesta själv vad gäller bröllop, säger bröllopskoordinator Jenny Josefsson som driver Amandi Bröllop & Fest i Stenungsund och är EcoBrides bröllopskoordinator i Västsverige.

Att pyssla med bröllopsgöromål är roligt och den ofantliga mängd tips och idéer som kommer via internet och bröllopstidningar inspirerar till att göra saker på egen hand. Samtidigt blir det också allt vanligare att ta professionell hjälp i utvalda delar av planeringen.

- Bröllopskoordinatorns roll är sällan att ta över hela planeringen. Istället vill jag vara en hjälpande hand på vägen för att brudparen ska kunna spara både tid och pengar, säger Jenny Josefsson som även är utbildad ekobröllop-koordinator och kan svara på brudparens önskemål om miljövänliga och etiska alternativ.

Jennys 5 bästa gör-det-själv tips för blivande brudpar

1. Engagera släkt och vänner i planeringen. Ni kanske har en moster som är jätteduktig på matlagning eller en kusin som gärna sjunger i kyrkan. Alla har ett nätverk – inventera det! De allra flesta blir glada och ser det som en ära att få hjälpa till med ett stundande bröllop.
    1. Gå ut i naturen och hitta era dekorationer. Det blir vackert att skriva bordsplaceringar på en sten eller ett löv, fixa ljusstakar av björkstubbar och pryda borden med vitsippor, sommarblommor eller äpplen.
    1. Bind din egen brudbukett. Det går jättebra att googla på nätet eller läsa i bröllopstidningar hur man går till väga. Det finns också korta kurser man kan gå. Kanske en rolig aktivitet på möhippan? Glöm inte att provbinda buketten innan så det blir som du tänkt dig.
    1. Satsa på att låna, hyra eller återanvända så är ni både ekonomiska och miljömedvetna. Att återanvända kan exempelvis innebära att sy om en klänning, smälta ner gammalt byrålådsguld till en vigselring eller köpa dekorationerna i andrahand.
    1. En grundläggande detalj att tänka på när man ska göra saker själv är att vara ute i god tid, framför allt vad gäller detaljer som är per gäst. Det är viktigt att inte låta det roliga i att göra det själv gå i stöpet för att det blir stressigt och för ont om tid. Gör i stället en ordentlig planering och håll uppsatta deadlines.

Kontaktuppgifter:

Jenny Josefsson, Bröllopskoordinator Amandi Bröllop & Fest
Tel: 0703-11 95 10 Epost: jenny@amandibf.se

Katharina Brunat, Grundare EcoBride
Tel: 0709-53 01 53  Epost: katharina@ecobride.se

• Livsstil

• brudbukett
  • bröllopskoordinator
  • gör-det-själv
  • ekologiskt
  • ekobröllop
  • ecobride
  • bröllopstrend
  • bröllop

EcoBride vill inspirera fler att arrangera ekobröllop. Bröllop som sker i samklang med naturen och vår omvärld utan att ge avkall på vare sig känsla, kvalitet eller budget. EcoBride erbjuder bröllopskonsultationer och eko-möhippor samt utbildar företag att kunna svara på sina kunders eko-önskemål.

På EcoBride.se hittar du praktiska tips, nyheter och inspiration för ekobröllop. Inom kort lanseras även ett företagsregister som förenklar för brudpar att hitta produkter och tjänster för ekobröllop och ett forum där brudpar kan utbyta tips och erfarenheter med varandra. www.ecobride.se

Katharina Paoli (fd. Brunat )

Presskontakt Chefredaktör EcoBride 031-3609009