Weibulls torvfria blomjord – optimal för blommande växter

Econova lanserar Weibulls Torvfri Blomjord - En torvfri jord för kraftfull blomning

Econova strävar alltid efter att erbjuda hållbara och högkvalitativa produkter för trädgårdsodling. Weibulls Torvfri Blomjord är det senaste tillskottet i Econovas torvfria jordsortiment och en del av löftet att erbjuda produkter som är både hållbara och framtidssäkra.

“Vi vill göra det enkelt för våra kunder att välja hållbart och Weibulls Torvfri Blomjord är ett utmärkt exempel på detta. Att utöka vår torvfria jordfamilj är ett steg i rätt riktning för att minska vår påverkan på miljön,” säger Emil Hillve, trädgårdsingenjör och produktansvarig för jord på Econova.

Ett nytt tillskott i den torvfria jordfamiljen

Econova arbetar aktivt med förädling och återanvändning av restprodukter från lokala industrier som annars skulle hamnat på deponi. Tack vare detta innehåller många av Weibulls jordar en stor andel återvunna råvaror.

Redan 2016 lanserades en helt torvfri jord i sortimentet – Weibulls Torvfri Planteringsjord – vars CO2-avtryck är 20% lägre jämfört med en helt torvbaserad jord. Nu får den sällskap av Weibulls Torvfri Blomjord som är framtagen för att ge de bästa förutsättningarna för blommande växter som kräver en fukthållande jord med optimal struktur.

Produktfördelar:

• Är uppbyggd av cirkulära lokala råvaror, vilket minskar dess miljöpåverkan
  • Ger näringskrävande växter de bästa förutsättningarna för god tillväxt och kraftfull blomning
  • Passar utmärkt för plantering och omplantering av blommande växter både inom- och utomhus

Användning & innehåll

Den torvfria blomjorden passar utmärkt för ny- och omplantering av näringskrävande växtslag, men mindre bra till nysådder eller växtslag som trivs i sura miljöer. Jorden innehåller tre olika typer av komposterade material: biokompost, grönkompost och fibermull.

Biokompost, som är en restprodukt från biogastillverkning, är ett fiberrikt mullämne som gör jorden porös och rymmer både syre och vatten till växtrötterna. Grönkompost är komposterat park- och trädgårdsavfall som har goda vattenhållande egenskaper och tillför långtidsverkade näring. Jorden innehåller också fibermull, som är en komposterad restprodukt från skogsbruket.

“Genom att använda lokala, cirkulära råvaror kan vi minska vårt klimatavtryck och stötta de lokala producenterna. Vi är övertygade om att denna produkt kommer att bli ett populärt val bland både hobby- och yrkesodlare som vill ha det bästa för sina växter samtidigt som de tar hänsyn till miljön,” avslutar Emil Hillve.