Econova publicerar hållbarhetsredovisning 21/22

Econova publicerar hållbarhetsredovisning 21/22

Econovas hållbarhetsredovisning för verksamhetsåret 21/22 visar företagets fortsatta intention att utveckla ett transparent hållbarhetsarbete som skapar värde för både företaget och dess intressenter.

Econovas affärsutveckling bottnar i idén att återvinna och cirkulera organiska material. Det strategiska hållbarhetsarbetet grundar sig i FN:s globala mål för hållbar utveckling och omfattar hela verksamheten och samtliga medarbetare.

“Hållbarhet utgör en grundpelare i vår strategi och finns med som en röd tråd i allt från vision och värderingar till strategi och prioriteringar. Under året har vi gett arbetet än mer spets genom långsiktiga mål inom alla tre hållbarhetsdimensioner; miljö, socialt och ekonomi. Med våra nysatta hållbarhetsmål får vi en tydligare riktning och ett ökat driv i arbetet,” säger Jeanette Tretten, VD för Econova.

I hållbarhetsredovisningen för verksamhetsåret 21/22 kan du bland annat läsa om detta:

Uppdaterade hållbarhetsmål
Under året har man fastställt ett antal långsiktiga mål för hållbarhetsarbetet, för att tydligare fokusera och följa upp de insatser som görs. År 2035 ska till exempel all jord tillverkas på 100 % återvunna eller förnybara råvaror.

Nya innovationsprojekt
Under året har Econova inlett flera nya samarbeten. Ett av dem är ett pilotprojekt med Löfbergs, där man har undersökt möjligheten att ersätta torv med rester från Löfbergs kafferosteri. Faller testet väl ut kan kafferesterna ersätta torv i jordproduktionen, vilket skulle minska utsläppen av växthusgaser.

Nytt verktyg för investeringsbedömning
I samarbete mellan hållbarhetsavdelningen och ekonomiavdelningen togs en ny investeringsmodell fram under andra halvan av 2021. En traditionell investeringskalkyl har kompletterats med en hållbarhetsbedömning, som ska göras i samband med att en investering föreslås. Med det nya verktyget möjliggörs också uppföljning av företagets investeringar och på sikt också kravställning på hållbarhetsfrämjande investeringar.

Ladda ner hållbarhetsredovisningen här:

För ytterligare information, kontakta:
Elsa Bertils, Hållbarhetsintegratör Econova
Tel: 0768097129, mail: elsa.bertils@econova.se

Regioner

Econova skapar hållbara affärer inom återvinning och trädgård. Vår styrka bygger på kunskap om behandling och förädling av restprodukter som går att återföra som resurser i kretsloppet. I rollen som ”miljöintegratör” bidrar vi till att sammanföra olika aktörer och skapa förutsättningar för en branschöverskridande samverkan kring material- och energiflöden på regional nivå. På koncernnivå är vi 120 anställda som tillsammans omsätter cirka 500 MSEK .

Cecilia Wolf

Presskontakt Marknadschef Sverige 0725739472