Weibulls frönyheter 2023.

Weibulls frönyheter 2023 bjuder in till en färg- och smakrik odlingssäsong!

Weibulls möter marknadens trender och lanserar rekordmånga frönyheter inför den kommande säsongen. Bland nykomlingarna hittar du både blommande och ätbara sorter med fokus på grönsaker och blommor för snitt. Odlingstrenden fortsätter att växa, och många drömmer om att bli självförsörjande på grönsaker och skörda egna snittblommor efter säsong. Den moderna konsumenten månar om hållbarhet och att ta vara på det som jorden erbjuder. Hållbarhet är en hjärtefråga även för Weibulls, som fortsätter satsa på ekologiska KRAV-märkta fröer.

KRAV-märkta fröer
Bland de KRAV-märkta nyheterna utmärker sig bland annat en vallmo i fantastisk färgställning som skiftar i vitt och lila, en vackert orangeröd solros och vintersquash ‘Leckør’ F1 i vacker silvergrå nyans. Bland de KRAV-märkta fröerna hittar du även gräslök, fänkål, gul lök, röd lök, kålrot, paprika, gurka och tomat.

På bilden syns nyheterna pionaster ‘Peony Chamois’ och praktvädd ‘Salmon Queen’ samt amarant ‘Garnet Red’, dill ‘Pikant’ och rosenskära ‘Double Click Mix’.

Snittblommor
Man satsar stort på snittblommor för bukett med bland annat praktvädd, pionaster och rosenskära i vackra skära och aprikosa nyanser. Tillsammans med dramatiska riddarsporren ‘Fancy Smokey Eyes’ och skira rispen ‘Apricot Shades’ kan du skapa vackra buketter från sommar till höst. Årets zinnior kommer i nyanser från ljust krämgult till mörkt rödrosa och erbjuder en hel säsong med vackra blommor. Zinnia är mycket hållbar och populär som snittblomma, men också fantastiskt fin i trädgården, där den dessutom lockar till sig fjärilar och andra pollinatörer. Bland årets nya blommor hittar du även solros, rosenskära, sommarflox, ringblomma och vallmo.

Tomater
Bland de ätbara nyheterna hittar du bland annat gurka, squash och ärter såväl som flera olika tomatsorter med olika färg, form och smak. Körsbärstomat ‘Bolstar Baloe’ F1 ger en riklig skörd av fantastiskt goda och söta aromatiska tomater som växer i stora klasar. Rikgivande tomaten ‘Oh Happy Day’ F1 har en god smak som är behagligt balanserad mellan sötma och syra. ‘Rubylicios F1’ har en otrolig sötma och rik syrlighet. Med sin vackra orangeröda färg och härliga smak blir den till en favorit i sommaren sallader!

Weibulls frönyheter erbjuder någonting för alla och lämnar ingen besviken. Alla nyheter samt frökatalogen för 2023 släpps på weibulls.com under november.

Alla frönyheter 2023:

Tomat ’Agro’ F1
Tomat ’Oh happy day’ F1
Tomat ’Rubylicious’ F1

Läs mer om sorterna i bifogat dokument.

Regioner

Econova skapar hållbara affärer inom återvinning och trädgård. Vår styrka bygger på kunskap om behandling och förädling av restprodukter som går att återföra som resurser i kretsloppet. I rollen som ”miljöintegratör” bidrar vi till att sammanföra olika aktörer och skapa förutsättningar för en branschöverskridande samverkan kring material- och energiflöden på regional nivå. På koncernnivå är vi 120 anställda som tillsammans omsätter cirka 500 MSEK .

Anette Johansson

Produktchef Frö Sverige 0705452395