Internationellt designpris till svenskt akustikföretag

Internationellt designpris till svenskt akustikföretag

Svensk design och innovation får ännu ett internationellt erkännande när akustikföretaget Ecophons nya akustiksystem Master Eg tilldelas det prestigefulla designpriset German Design Awards 2022 i kategorin ”Excellent Product Design – Building and Elements”.

Akustiktaksystemet Master Eg kombinerar nytänkande design med effektivt bidrag till en bättre ljudmiljö. Undertaket har högsta absorptionsförmåga och förbättrar taltydligheten även i de mest akustiskt utmanande miljöerna så som öppna kontorslandskap.

Master Eg både designas och tillverkas av globalt verksamma akustikföretaget Ecophon, som har huvudkontoret i Hyllinge utanför Helsingborg.

– Marknaden har omfamnat möjligheten att kombinera förstklassig ljudmiljö med innovativ design. Sedan lanseringen i våras har Master Eg installerats i kontor över hela världen. Vi är stolta över att även German Design Council erkänner vårt bidrag till den internationella designscenen, säger Marie Clint, marknadschef på Ecophon.

Både bärverket och akustikpanelernas övre kanter är svartmålade vilket skapar ett exklusivt svävande intryck. Panelerna är tillgängliga i fyra olika format och 22 kulörer, vilket ger arkitekter möjlighet att vara kreativa och skapa egna mönster.

Priset delas ut av German Design Council (tyska designrådet), ett ledande forum som arbetar globalt med att främja banbrytande design. Prisutdelningsceremonin äger rum i Frankfurt i februari 2022.

Läs mer om Master Eg här.

Om German Design Award

German Design Award sätter en global standard för innovativ utveckling inom design. Priset delas enbart ut till produkter och projekt som är banbrytande bidrag till det internationella designlandskapet. Läs mer om German Design Award här.

Om German Design Council

German Design Council är ett tyskt kompetenscentrum för design, varumärken och innovation. Deras uppdrag är att representera tyska designbranschen samt att främja och synliggöra högkvalitativ design. Läs mer om German Design Council här.

Marie Clint, marknadschef Ecophon Sverige

E-post: marie.clint@ecophon.se

Ecophon utvecklar, tillverkar och marknadsför akustikprodukter och system som bidrar till en bra arbetsmiljö och till människors välbefinnande och prestationsförmåga. Ecophon har verksamhet i 20 länder, representanter i ytterligare 30 länder världen över och cirka 800 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Hyllinge utanför Helsingborg. Ecophon ingår i Saint-Gobain koncernen. Ecophon är stolt sponsor av the International Year of Sound 2020–2021, ett globalt initiativ som belyser betydelsen av ljud och hur det påverkar våra dagliga liv.