Ecoride flyttar hem elcykel-produktionen till Göteborg

Ecoride flyttar hem elcykel-produktionen till Göteborg

Ecoride ska fortsätta sin tillväxtresa. Därför går idag flyttlasset från Polen till den nya fabriken i Göteborg och Arendal. En satsning som beräknas ge cirka 50 nya arbetstillfällen i höst och under nästa år.

– Det känns fint att komma tillbaka till Göteborg, där allt började för 14 år sedan. Sedan starten 2008 har organisationen varit extremt entreprenörsdriven, nu bygger vi bygga en mer platt organisation, som gör oss redo att ta nästa steg, säger grundare & vd Martin Walleräng.

För att kunna fortsätta växa med lönsamhet, skapa struktur och få in nya kompetenser har Ecoride nyligen tillsatt Henrik Rosenlund som vice vd.

– Det känns väldigt roligt att få möjligheten att ta Ecoride vidare på sin tillväxtresa. Martin Walleräng och hans bror Christian har tillsammans med hela Ecorideteamet åstadkommit något fantastiskt, och jag ser fram emot att fortsätta utveckla bolaget tillsammans med dem, säger vice vd Henrik Rosenlund.

Kortare ledtider och färre transporter

– Att flytta produktionen till Sverige gör att vi kommer närmare våra marknader och med sälj, inköp, produktion och eftermarknad i samma lokal kommer vi kunna ta snabbare beslut. Med produktion i Sverige kommer vi också kunna korta ner våra ledtider samt minska antalet transporter. Nästa steg är nu att anställa teamleaders och bygga upp lager- och montageteam, vilket kommer innebära nya arbetstillfällen under hösten.

– Målet är att sälja 100 000 cyklar de kommande tre åren i Sverige, Norge och Finland. I Holland är elcykeln standard. I Norden är det många som inte har testat än. Och med ökade priser på energi och drivmedel blir elcykeln ett allt viktigare komplement till bilen, säger Henrik Rosenlund.

– Givetvis får vi anpassa produktionen utifrån rådande läge, men allt tyder på att cyklingen kommer att öka. Elcykeln är smart för hälsan och miljön och perfekt när du snabbt vill ta dig från A till B. Det känns fantastiskt att kunna erbjuda en produkt som förändrar världen, säger Martin Walleräng.

När Ecoride grundades i Göteborg 2008 fanns knappt några elcyklar. Sedan dess har bolaget sålt 100 000 elcyklar och har som mål att fördubbla försäljningen de kommande tre åren. Ecoride vill göra det självklart att cykla genom livet och på så sätt göra vardagen enklare och planeten mer hållbar. Ecoride finns idag i fyra länder och hos 200 återförsäljare.

Presskontakt: Paula Langré, ple@ecoride.com, 0790-992640

Läs mer på www.ecoride.com.

När vi startade i Göteborg 2008 fanns det knappt några elcyklar. Sedan dess har vi byggt fler än 100 000 elcyklar och finns nu representerade hos 200 återförsäljare, fördelat på fyra länder.

Miljö och hållbarhet ligger oss varmt om hjärtat. Hösten 2022 flyttar vi hem produktionen till Göteborg och samlar produktion, utveckling, sälj, inköp och eftermarknad i samma lokal. Färre transporter och kortare ledtider.

Elcyklar som gör livet enklare och planeten mer hållbar. Snabbt och smidigt kan du ta dig från jobbet, till träningen, till mataffären, till middagen, till havet, till hämtning, till festen, till skogen, till fredagsmyset och tillbaka till jobbet. Vi vill göra det självklart och härligt att cykla genom vardagen och livet. Det är vad vi kallar Ride + Life. Och för oss är det ett sätt att förändra världen. www.ecoride.se