Ecoviva nomineras till Arla Guldko 2014

För fjärde året på raken nomineras Ecoviva till prestigefyllda Arla Guldko, matbranschens Oscar för bästa miljöarbete. Ecoviva levererar prisbelönta ekologiska matkassar till Storstockholm och Storgöteborg.

Arla Guldko-jury, som består stjärnkockar och andra sakkunniga, premierar de matföretag som uthålligt och målmedvetet arbetar för en långsiktigt hållbar livsmedelsproduktion och rättvis handel. Att skapa en långsiktigt hållbar verksamhet blir allt viktigare i hela livsmedelskedjan.

Ecoviva, med högsta andelen ekologiska och miljösmarta produkter, är den enda matkassen i Sverige som nominerats i kategorin Bästa Miljöarbete och tävlar med alla företag som arbetar med mat i någon form: alltifrån hotellkedjor, till skolor, till enskilda butiker. Juryn premierar främjad och breddad användning av ekologiska produkter och produkter framtagna under socialt ansvarsfulla förhållanden. Ecoviva har även tidigare blivit bäst i test av Världsnaturfondens Minplanet i stor utvärdering av matkassar.

– Jättekul att Ecoviva är i topp fyra år på raken, det säger ju allt, säger Amina Bergendahl, en grundare till Ecoviva.

Arla Guldko vill särskilt lyfta fram företag som tar ett miljömässigt och socialt tänk hela vägen från jord till bord. De matföretag som tar ansvar för kommande generationer.

– För oss räcker det inte med högsta andelen ekologiska varor och ledord som biologisk mångfald, ökad djurvälfärd, bättre folkhälsa och giftfritt jordbruk. Vår kärlek till god mat har minst lika stor betydelse. Under året har vi introducerat en lång rad av ekologiska småskaliga produkter, valda med omsorg till våra omtyckta recept. Vi vill därför lyfta fram våra leverantörer och deras fina produkter som gör vår matkasse unik, säger Annika Riis Kristoffersson en av grundarna till Ecoviva.

• middagstjänst
  • bäst i test
  • ekologisk mat
  • hållbar utveckling
  • ecoviva
  • arla guldko
  • arla guldko 2014

ECOVIVAS MATKASSAR UTMÄRKER SIG:

• Ecoviva är nominerade till Arla Guldko, Matbranschens Oscar, 2014, 2013, 2012 och 2011 för Bästa Miljöarbete
  • Ecoviva får omdömet i Träningoch Hälsa okt 2012 ” "Ecoviva är i topp och är överlägsna vad gäller råvarukvalitet 4,8 av 5."
  • Ecoviva VEGO utvärderas av Minplanet (WWF) och Ecoviva är ”bättre än  Bäst i test” 2012
  • Ecoviva är Bäst i test av Minplanet (WWF och TV4) i utvärdering av 12 olika matkassar, 2011
  • Ecoviva är Bäst i Test av Expressen söndag, 2011
  • Ecoviva nominerades till Årets Matinspiration av Livsmedelsbranschen, 2010