Ny generalsekreterare på ECPAT Sverige har utsetts

Anna Karin Hildingson Boqvist blir ny generalsekreterare på ECPAT Sverige. Hon jobbar nu som vikarierande barnombudsman och chef för myndigheten Barnombudsmannen. I dessa roller har Anna Karin Hildingson Boqvist haft övergripande ansvar för samtliga delar av verksamheten, både operativt och strategiskt. Under sina 16 år på Barnombudsmannen har hon haft olika roller som projektledare, jurist och enhetschef.

-Jag är stolt och glad, men samtidigt ödmjuk inför det svåra men viktiga uppdrag ECPAT har. Jag har arbetat med barns rättigheter hela mitt yrkesliv och vet att barns och ungas egna erfarenheter är oerhört viktiga att ta tillvara. Vi vuxna sitter inte inne med alla svaren, även om vi ofta tror det, säger Anna Karin Hildingson Boqvist. Rekryteringen av en ny generalsekreterare har letts av ECPATs styrelseordförande; Kent Persson. Processen för att hitta rätt person till uppdraget som organisationens högsta chef har noggrant arbetats fram tillsammans med styrelsens övriga ledamöter.

- Vi är övertygade om att med Anna Karin Hildingson Boqvists gedigna erfarenheter och starka ledarskap kommer ECPAT stärka kampen mot barnsexhandeln ytterligare. Framåt är vårt fokus att intensifiera insamlingsarbetet, bredda påverkansarbetet och öka synligheten av ECPATs frågor gentemot allmänheten. Anna Karin är helt rätt person att leda organisationen framåt till nya framgångar, säger Kent Persson, styrelseordförande för ECPAT.

Anna Karin Hildingson Boqvist är utbildad jurist och har en juristexamen från Uppsala Universitet. Hon har under många år haft ett engagemang som styrelseordförande för Riksbryggan, en ideell organisation som ger stöd till barn som har föräldrar eller andra familjemedlemmar som sitter i fängelse. Anna Karin Hildingson Boqvist tillträder som generalsekreterare för ECPAT Sverige den 1 oktober 2018.

• Brott, juridik, rättsfrågor

ECPAT Sverige är en barnrättsorganisation som arbetar med att förebygga och stoppa all form av barnsexhandel. Organisationens arbete motverkar produktion och spridning av dokumenterade sexuella övergrepp på nätet, människohandel med barn för sexuella ändamål och förövare som reser i syfte att exploatera barn sexuellt. ECPAT-organisationer finns i fler än 90 länder.

Läs mer på www.ecpat.se eller www.ecpat.se/blogg.
Följ ECPAT Sverige på Facebook och Twitter.

ECPAT International: www.ecpat.org.

Fredrika Fredmark