Edblad lanserar höstkollektionen - Follow your dreams

Drömmar formar Edblads höstkollektion för 2022

Inspirationen till Edblads kollektion AW22 är hämtad från abstraktioner av människokroppen och naturen. Flödande linjer som sveper över huden och sedan skrynklas ihop. Ett ”flow” sida vid sida med avbrott och uppbrott. Kollektionen är signerad Designer Ulrika Runius och är hennes tredje kollektion för Edblad. - Förra årets kollektion var ett naturligt bearbetande av vår tillvaro mitt i pandemin. I år kände jag att det var dags att blicka framåt istället och hitta ny kreativitet och inspiration. Jag ville hitta tillbaka till lekfullheten, förklarar Ulrika.

Inspirerat av abstrakt konst

Till flera av smyckena i höst- och vinterkollektionen har Ulrika inspirerats av sin husgud, konstnären och dadaisten Jean Arps storformiga, organiska skulpturer. Men den kanske största överraskningen var intrycken som hans hustru Sophie Taeuber-Arps teckningar, skulpturer, målningar och textilkonst gjorde på Ulrika. - Hon blev den viktigaste inspirationen. Det är hennes hantering av linjer som bidragit till lekfullheten i serien Grasse till exempel, konstaterar Ulrika.

Skapat av människa och natur

Bland elementen i höstkollektionen märks förutom stora och voluminösa, även hopknycklade former, naturpärlor, skulpturala hängen
och en uppdatering av kraftiga kedjor med dubbla länkar och kontrasterande texturer. Stilen i kollektionen är mjuk för att ge en känsla av att långsamt börja rusta sig för vardag, samtidigt som den ena foten är kvar i sensommarens avslappnade festligheter. Här finns även temasmycken som serien Rainbow, där delar av försäljningen går till Regnbågsfonden och Pink October som är tillägnad Cancerfonden. Bland färgerna märks Lapis lazuli, jordtoner, krämvitt och grått. Produktmässigt ligger fokus till stor del kring
ansiktet med stora örhängen och halsband samt på statementringar.

BONITA
Den här serien är maxad, både när det kommer till färg och form! Den inspirerades av kompositionen och färgsättningen i vintageknappar och består av ett underbart litet kluster av stenar, en baguette, en kvadrat och en droppe. Bonita kommer i två
färgställningar, lapis lazuli som går i blått samt Sepia som går i bruna toner.

HALO
Halos kraftfulla kedja är mjuk och hård på samma gång, med rektangulära länkar som vill bli runda och talar med cirklarna som de länkar samman med. En klassisk komposition av former. Serien består bland annat av ett maxat multihalsband med tillhörande armband med matchande spänne som utgör en stor del av designen.

EGAL
Egal-seriens mixade ankarlänk är en blandning av släta stållänkar och ribbade guldlänkar. En mix av texturer och metaller där de olika länkarna spelar fint mot varandra. Dubbellänkar är en viktig detalj i den fortsatt relevanta kedjetrenden.

Naturliga pärlor

Naturpärlorna fortsätter en trend från vårens och sommarens kollektion med tidlösa material som naturstenar och just pärlor.
– Vi arbetar en hel del med återvunna material, sådant som har passerat genom en människas hand, och det kändes fint att kombinera dem med något som är skapat av naturen, avslutar Ulrika.

IRIS PEARL
I serien Iris Pearl samsas vackra, organiskt formade sötvattenpärlor med små sfäriska guldkulor. Designen är inspirerad av antika halsband, men den lilla guldkulan gör smycket lite mer lättsamt än ett traditionellt pärlhalsband. Ett smycke för sensommarens alla nöjen eftersom serien släpps redan 14:e juli i ett spännande pre-drop.

Höstens kollektion släpps 18 augusti 2022.