Edblads vinterkollektion - Turn it up

Edblad drömmer stort i vinterkollektionen för 2022

Precis som höstkollektionen har Edblads vinterkollektion för 2022 en väldigt organisk känsla med mjuka, svepande linjer. Men här finns också en stor portion flärd. – Kollektionens former är abstrakta och väldigt voluminösa med olika strukturer som både samspelar och kontrasterar på ett lekfullt sätt. Som en spegling av vår längtan efter att möta andra och kunna visa upp oss, förklarar smyckesdesignern Ulrika Runius.

En blinkning till Y2K
Flera av smyckena i vinterkollektionen har inspirerats av millenniekulturens estetik, ett formspråk som återigen är högaktuellt. – Det är intressant att se en era som man själv har genomlevt återuppstå trendmässigt. Hur det, som det alltid är med nya generationer, blir något helt nytt. Inte en repetition, utan Y2K med dagens ögon. Titta bara på halvtidsunderhållningen på årets Superbowl, med alla de största hip hop-stjärnorna från 00-talet och Mary J. Blige i en hel outfit täckt med glittrande Swarovskistenar – väldigt härligt, konstaterar Ulrika.

Till vinterkollektionen har Ulrika även hämtat intryck från tidigt 1900-tal, och lekt med att översätta avantgardisterna Jean Arp och Sophie Taeuber-Arps abstrakta uttryck till något modernt. Vinterkollektionen fokuserar mycket kring fest och umgänge, på känslan av glädje över att få klä upp sig inför helgens alla firanden.

Från strössel till ”All-in bling”
Bland elementen i vinterkollektionen finns maximalistiska stenar och pärlor, klassiska kedjor samt glitter och åter glitter till vinterns fester. Bland färgerna märks svart, jordtoner, krämvitt och grått. Produktmässigt ligger fokus, precis som i höstkollektionen, mycket uppe kring ansiktet och på stora ringar.

Bland materialen märks stora stenar i återvunnet glas och rikligt med stenar av kubisk zirkonia ”strösslade” över delar av kollektionen. Den här tekniken, kallad pavé, är ett formspråk inspirerat av hip hop-kulturen där stenar och enorma kedjor är ett viktigt inslag. Pavétekniken kommer igen i flera av kollektionens smycken. – Genom att inte stensätta alla länkarna blir uttrycket mer stilrent och det skapas en spännande dynamik mellan de släta och stenbeströdda ytorna. Lite som att höja volymen gradvis, från ett lätt strössel av stenar till ”all in” bling, förklarar Ulrika. Under 2022 har Edblads designstudio börjat arbeta med Sterling silver och nu till vintern även
återvunnet mässing. Mässing är ett material mycket lämpat både för infattning av stora stenar samt pavéteknik.

SKYLINE
Den maximalistiska känslan i Skyline hör samman med ett fortsatt intresse för 00-talets trender och humoristiska, färgsprakande formgivning. Ombre-effekten i stenarna av återvunnet glas skapar dramatik och ger dem ett svalt, mystiskt sken. De ändrar även färg beroende på vad man bär under vilket gör att smycket kan förändras i det oändliga.

RADIANT
Serien Radiant i stål med vackra baguetteformade stenar i halsband, örhängen och armband representerar en mer klassisk tolkning av kedjetrenden och ett mer nedtonat sätt att bära ”bling”.

Vinterkollektionen släpps i butik och online 20 oktober 2022.