Fredrik Robertsson x Edblad - The Decadent Warrior

Fredrik Robertsson, den extravaganta haute couture-samlaren, har slagit sig ihop med Edblads designstudio och tagit fram en limiterad och unik serie smycken. Kollektionen består av en välarbetad huvudbonad utöver det vanliga samt två set med delar ur denna, ringar och halsband. Ett samarbete med enorm wow-faktor, precis som Fredrik själv.

Edblads designteam har förverkligat en långlivad dröm och vision som har funnits hos Fredrik Robertsson. Tillsammans har de tagit fram en ”one of a kind” masterpiece:

”En kombination av huvudbonad, rustning och smycke med en viss mystik, attityd och flirt med folklore och allt som jag älskar med mode” säger Fredrik och fortsätter: ”När vi inledde detta samarbete hade precis revolutionen i Iran påbörjat och jag blev så inspirerad av modet de iranska kvinnorna visade. Jag ville skapa något för den moderna krigaren och aktivisten som kämpar för sina rättigheter, oavsett om det handlar om HBTQIA, kvinnor eller andra mänskliga rättigheter men som gör att utvecklingen går framåt - samtidigt som jag vill skydda dom mot våld och hat”.

Förutom "The masterpiece" - som är specialdesignad för Fredrik att bäras på årets Elle-gala - har även några mer lättburna smycken skapats; Decadent Warrior Chain Set bestående av fem kedjor i stål i olika längder i en box och Decadent Warrior Ring set med sex stycken länkade ringar i stål med olika bredd och täthet, i en box.

Samarbete är unikt i sitt slag, men Fredriks relation med Edblad går långt tillbaka tack vare deras gemensamma hjärtefråga och arbete för Regnbågsfonden, där Fredrik sitter i styrelsen och som Edblad årligen har donerat pengar till, arrangerat event med och släppt kollektioner till förmån för, via sitt initiativ Helping Hand.

”Fredrik är inte bara en stilikon av rang utan också en eldsjäl som Edblad beundrar. Att utveckla vår relation med Fredrik på detta sätt var ett helt naturligt steg, då hans kreativitet och estetik inspirerar oss” säger Sara Althini, Marknadschef på Edblad

Kollektionen finns till försäljning på edblad.com, från 21 april samt i Edblads flagship butik på Norrmalmstorg i Stockholm.