Delicard allt större inom välgörenhet

Delicard allt större inom välgörenhet

Gåvokortsbranschen växer och Delicard med den. Förutom ett breddat sortiment och nyheter bland gåvokorten med bland annat kändis- och kockkort, gör vi alltmer inom välgörenhet. Detta för att både vi och våra kunder tycker att det är viktigt.

För att kunna fortsätta med vår kärnverksamhet – att hjälpa företag och organisationer med gåvor till sina anställda – och samtidigt vara delaktiga inom välgörenhet, har vi valt flera vägar. Grunden är att alltid välja mottagare med ett 90-konto och beroende på mål och omständighet kan samarbetet vara såväl långsiktigt som av mer tillfällig art.

Den pågående flyktingkatastrofen är något vi snabbt valde att stödja. Under oktober skänkte vi därför 10 kr/sålt gåvokort till FN:s flyktingorgan UNHCR vilket genererade drygt 140 000 kronor. Amelie Häger, ansvarig för företagssamarbeten och stiftelser på Sverige för UNHCR säger: ”Vi är oerhört tacksamma för Delicards engagemang. Deras bidrag gör skillnad och vi hoppas att alla de som beställt julgåvor genom Delicard känner vår uppskattning.”

Under ebolaepidemin 2014 gjordes en liknande kampanj och då gick hjälpen till Läkare Utan Gränser. Ett exempel på ett mer långsiktigt arbete är att köparen alltid kan välja att betala 5 kronor extra för varje gåvokort. Delicard lägger då lika mycket och hela beloppet går oavkortat till Barncancerfonden.

”Vi inledde vårt samarbete med Delicard under hösten 2014 och har hittills fått 100 960 livsviktiga kronor till kampen mot barncancer. Fler barn än någonsin överlever sin cancer, men vi nöjer oss inte där. Vi vill att alla barn ska överleva. Tack vare bidrag från medmänniskor och engagerade företag som Delicard kan vi stödja drabbade familjer och finansiera forskning som annars inte skulle bedrivas. Att Delicard hjälper oss att nå våra mål är vi både glada och stolta över.” säger Jessica Runemark, Barncancerfonden.

Sedan 2010 har Delicard också gjort det möjligt för den som får ett gåvokort att skänka gåvans värde vidare till välgörenhet. I det fallet samarbetar vi med Barnfonden i olika projekt och varje år skänker vi och våra gåvomottagare cirka 400 000 kronor.

“Vi har en stark ambition att fortsätta med välgörenhet i olika former och vi hoppas att vi, förutom de mer traditionella vägarna, hittar nya sätt att göra det på. Som läget är idag såg vi oss dock tvungna att snabbt hitta en bra lösning och därför har vi i dagarna tagit fram två nya gåvokort där en större del av beloppet går till välgörenhet, i det här fallet UNHCR. Korten heter ”Hjälp 100” och ”Hjälp 200” och är i grunden från vårt ordinarie sortiment, men genom att lägga till 100 eller 200 kronor extra per kort kan köparen bidra med mer till välgörenhet samtidigt som kortet innehåller möjlighet för mottagaren att välja en fin gåva.” säger Johan Ehrén, marknadsdirektör på Delicard.

Edenred, som uppfann lunchkupongen Ticket Restaurant® och är världsledande inom förbetalda företagstjänster, designar och hanterar lösningar som förbättrar effektivitet inom organisationer och köpkraft för individer.

Edenred, som är noterat på Parisbörsen, finns i 42 länder, har 6 300 anställda, 680 000 företagskunder, 1.4 miljoner anslutna restauranger och 42 miljoner slutanvändare. Den totala omsättningen 2015 var 18.3 miljarder euro.

Ticket Restaurant® och Edenreds övriga produkter är registrerade varumärken inom Edenred SA.