Hur utnyttjades friskvårdspengarna 2023?

Hur utnyttjades friskvårdspengarna 2023?

En av de mest uppskattade förmånerna för anställda är friskvårdsbidrag. Inte konstigt. Att få upp till 5 000 kronor – helt skattefritt – för att må bättre, är svårt att inte gilla. Och lika fördelaktigt är det för arbetsgivaren. Att satsa på medarbetarnas hälsa betalar sig. Både på kort och lång sikt

Ta den på volley eller simma lugnt?
Vi har kollat vad våra användare gjorde förra året. För sina friskvårdspengar alltså. Och det är kul läsning. En del körde Vasaloppet, andra sopade banan i en curlinghall och några åkte nerför med fötterna på en snowboard. Många valde också att simma, spela golf eller yoga samtidigt som några körde rodd eller judo.

”Vår friskvårdslösning har tagits fram för att göra det så enkelt som möjligt för de anställda att verkligen använda sitt friskvårdsbidrag. Då pengarna sätts in på ett betalkort, betalar man enkelt på plats eller online. Det gör stor skillnad. I appen, där man redovisar sina kvitton, ser man också se sitt saldo, vilket ytterligare sänker trösklarna. Att de flesta använder sina friskvårdspengar i början och slutet av året är tydligt. Och logiskt. Precis som att gym och gruppträning är i topp när det gäller valda aktiviteter. Men det finns också gott om uppstickare, till exempel bågskytte, forsränning och fäktning. Delvis beroende på Skatteverkets ändrade och mer generösa regler kring hur friskvårdsbidraget får användas.”, säger Alf Reimers, Director of Marketing, Product & Innovation på Edenred.

Ökad tillgänglighet ger ökat nyttjande

Undersökningar har visat att många inte använder sitt friskvårdsbidrag för att de inte vet vad det får användas till. Vi skickar ut mejl till våra användare som förklarar det. En del drar sig också för att betala för en aktivitet då de behöver göra egna och ibland stora utlägg. Med vår lösning behöver de inte oroa sig för det, hela friskvårdsbidraget är tillgängligt på ett betalkort. Att tillhandahålla friskvård via Edenred är därför ett sätt att säkerställa ökat nyttjande.

Hälsosamt krångelfritt
Med Edenred friskvårdsbidrag, redovisar de anställda sina kvitton direkt i appen där de också ser sitt aktuella saldo. Allt finns alltså i mobilen. Nästan alla företag som byter till Edenred ser en ökning av utnyttjandegraden. Både för att friskvårdspengarna är lättillgängliga, men också för de anställda får tips om hur de kan använda pengarna och påminnelser om att också göra det.

Antal friskvårdsköp per månad under 2023

Friskvårdsbidraget används mest i början och slutet av året

Fördelning av friskvårdsaktiviteterna 2023

Fördelning av antal köp/aktivitet.

Fördelning av pengar/aktivitet.