EdmoLift blir nordisk generalagent för Movexx

EdmoLift har inlett ett samarbete med nederländska Movexx, ett världsledande företag inom sin marknad. Från årsskiftet är EdmoLift generalagent för företagets populära elektriska dragare på den nordiska marknaden.

– Vi är stolta över att ha fått det här förtroendet och mycket nöjda att kunna erbjuda våra återförsäljare den här möjligheten. Movexx ligger i framkant gällande innovation, design och användarvänlighet och vi tror väldigt mycket på deras produkter, säger Mikael Fernlund, försäljningschef Norden hos EdmoLift.

Elektriska dragare har blivit allt viktigare i takt med att många verksamheter väljer att hantera sitt material på vagnar. Även så kallade tugger trains eller taxitåg ersätter allt oftare transporter med gaffeltruck.

– Pallhantering med gaffeltruck har länge varit standard, men många företag vill komma bort ifrån det sättet att arbeta eftersom det är ineffektivt och för att truckarna innebär en stor olycksrisk, säger Mikael Fernlund.

Med elektriska dragare kan stora vikter transporteras både enkelt och säkert på ett ergonomiskt sätt. Movexx är en snabbt växande tillverkare som redan har kunder i Sverige, Mikael Fernlund är övertygad om att samarbetet innebär en stor tillväxtpotential för båda parter.

– Genom vårt distributionsnät kan vi utveckla försäljningen av dragvagnar ytterligare och för EdmoLifts del är det ett perfekt tillskott till vår produktportfölj. Vi breddar utbudet ytterligare och kan nu erbjuda lösningar för alla typer av materialhantering.

Movexx är ett familjeägt nederländskt bolag som har växt kraftigt sedan starten 2006. Det pågående samarbetet innebär att EdmoLift blir generalagentur för hela Norden. De elektriska dragarna kommer att säljas under namnet Movexx by EdmoLift och till att börja med ligger fokus på sju pedestrian-modeller, alltså vagnar styrda av en gående operatör.

Produkterna är erkänt användarvänliga och mycket mångsidiga eftersom de både kan dra och skjuta last. Tänkbara kunder är företag inom tillverknings-, livsmedels- och läkemedelsindustri, men även exempelvis sjukhus, lager och distributionscentraler.

– Det finns egentligen inga gränser. Inom, i princip, alla branscher där man har någon form av materialhantering så blir trenden med vagnar allt tydligare, säger Mikael Fernlund.