Premiumwhiskyn The Macallan i stort samarbete med Annie Leibovitz

Premiumwhiskyn The Macallan i stort samarbete med Annie Leibovitz

The Macallan, en lyxig single malt whisky, har inlett ett samarbete med en av världens mest kända fotografer, Annie Leibovitz, för den tredje upplagan av The Macallans prisbelönta Masters of Photography-serie. I de två tidigare exklusiva serierna inom Master of Photography har kända fotografer som Rankin och Albert Watson tolkat The Macallan.

Annie Leibovitz  lyfter i serien fram själva kärnan i The Macallan genom hennes unika fotografiska känsla. Till sin hjälp har hon den kända skotska skådespelaren Kevin McKidd som bland annat medverkat i tv-serien Grey's Anatomy och filmen Trainspotting.

Samarbetet med Annie Leibovitz har resulterat i fyra kraftfulla bilder med dramatiska bakgrunder från och omkring New York. I sina bilder fångar Annie Leibovitz känslan för whiskyn som en ikon för smak och maskulinitet och bekräftar The Macallan som "the last word" i benämningen lyx.

I samarbetet inkluderar även fyra stycken specialutgåvor från The Macallan, som består av en begränsad upplaga om totalt 1000 flaskor som kostar $2750 per flaska. Varje flaska innehåller en av fyra unika single malts, skapad för att återspegla stämningen i Annie Leibovitz fyra olika bilder. De fyra versionerna av single cask whiskyn har lagrats i olika fat vilket gör de helt unika.

"Tidigare har jag inte förstått hur komplicerad och detaljerad destilleringsprocessen är för framtagandet av en whisky lik The Macallan. Den värme och rikedom som whiskyn har är något jag har försökt fånga i mina bilder. Kevin McKidd lyfte hela fotograferingen. Kevins bakgrund och hans maskulina utseende är allt vad fotografierna handlar om. Det var inte skådespeleri, det var verkligt", säger Annie Leibovitz.

Kevin McKidd säger att, "Det här projektet är mycket speciellt för mig. Efter att ha arbetat på The Macallans destilleri i min ungdom är jag fortfarande trogen The Macallan. Att bli tillfrågad av The Macallan att vara en del av denna kampanj var en stor ära för mig. Annie Leibovitz är en levande legend och att bli fotograferad av henne var en möjlighet som bara dyker upp en gång i livet ".

Ken Grier, Director of Malts, The Edrington Group, säger "Att arbeta med en av världens mest inflytelserika fotografer har överträffat alla förväntningar. The Masters of Photography-serien är oerhört viktigt för The Macallan som varumärke och Annie Leibovitz har fångat känslan av The Macallan på hennes eget unika sätt”.

-----------

För att få mer information vänligen kontakta:
Marcus Brand
Brand Manager, The Macallan Sverige