Whiskyn som går sin egen väg

Whiskyn som går sin egen väg

Whisky är på många sätt associerad till tradition, historik, fatlagring och att den ska konsumeras i en fåtölj framför öppna brasan. Så är inte fallet med den skotska blended whiskyn Cutty Sark. Här premieras otraditionell marknadsföring där benämningen whisky är så långt ifrån whisky mot vad vi är vana vid. Ett exempel är den film som precis har släppts som både älskats och hatats av människor i Storbritannien, där den främst har visats. Cutty Sark vill skapa debatt och gå mot strömmen. ”Whisky som dryck och begrepp behöver inte vara så komplicerat och svårt som det idag oftast uppfattas vara. Det ska vara något som alla vuxna kan ta till sig på ett eget och enkelt sätt”, säger Marcus Brand, Brand Manager Cutty Sark Sweden.

PS. I dagarna lanserar Cutty Sark en halvflaska i Systembolagets beställningssortiment som första land i Norden. Priset är 119 kr för 35 cl. Artikelnr 85130.

Edrington Sweden AB är ett försäljnings- och distributionsföretag i vin- och spritbranschen, tidigare känt som Maxxium Sweden AB. Edrington Sweden har ägts av The Edrington Group i Skottland sedan april 2009, då dessa tillsammans med Beam Global Spirits & Wine ingick i ett gemensamt distributions- och försäljningssamarbete. Edrington är ett av de ledande internationella företagen inom premiumsprit, med varumärken som The Famous Grouse, The Macallan, Highland Park, Cutty Sark och Brugal Rom.

På den nordiska marknaden har Edrington även en rad strategiska partnerskap och distribuerar varumärken som; Laphroaig, Stolichnaya Vodka, Jim Beam, Cointreau, Remy Martin, Bols, Makers Mark, Drambuie, Courvoisier, Piper-Heidsieck Champagne med mera.