Eskilstuna Energi och Miljö laddar elbilssamlingen EV2013

EV200X är en årlig träff för elbilsentusiaster från hela norden. De turas om att besöka Danmark, Norge och Sverige, och nu i den 13:e elbilssamlingen, ska de besöka Stockholm. På vägen dit passerar många av dem Eskilstuna och här stannar de och laddar sina fordon med el från Eskilstuna Energi och Miljö.

Elbilssamlingen besöker varje år nya platser och under tiden 17 - 20 maj är det dags igen. För att kunna serva dessa fordon, som är på väg till och från Stockholm från nordens alla hörn, kommer nu Energi och Miljö ställa upp ett kraftskåp lättillgängligt nära E20 så de kan ladda sina fordon och sen ta sig hela vägen till Stockholm och hem igen.

-  De hörde av sig till oss och frågade om vi kunde hjälpa till med ett så kallat byggkraftskåp med önskade eluttag på, säger Christer Wiik, Utvecklingsingenjör på Elnät på Eskilstuna Energi och Miljö. Den kommer stå vid en nätstation som står i korsningen E20 – Västerleden (trafikplats Marielund). Det är klart vi vill uppfylla entusiasternas önskemål, vi använder själva elbilar på Energi och Miljö och tycker detta event är ett bra initiativ för en bättre miljö.

Man måste inte komma i eget elfordon eller vara medlem i någon förening för att delta i elbilssamlingen. Om du funderar på att skaffa elbil så kan EV2013 säkert vara en trevlig inkörsport.

Vid frågor är du välkommen att kontakta:

Christer Wiik, Utvecklingsingenjör Elnät, Eskilstuna Energi och Miljö 070-340 22 07