Allt fler tvättar bilen miljövänligt

Allt fler tvättar bilen miljövänligt

Enligt en Novus-undersökning tycker idag 9 av 10 svenskar att det är viktigt att agera miljövänligt i sin vardag. 61 % av alla Sveriges bilägare anser sig vara mer miljömedvetna idag än för två år sedan*. Det har också visat sig att miljöfientligt biltvättande har minskat till 22 % från tidigare 26 %.

Helgen 23-24 april är i Sverige utsedd till Stora Biltvättarhelgen, vilket Eskilstuna Energi och Miljö uppmärksammar lite extra.

– Att allt fler tvättar miljövänligt är givetvis en förbättring, men inte gott nog, säger Peter Andersson, produktionschef för Vatten/Avlopp vid Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Det som händer när bilen tvättas hemma vid gatan eller garageuppfarten är att tvättvattnet rinner ner i våra dagvattenbrunnar och sen orenat rakt ut i Mälaren, förklarar han.

Oljerester och tungmetaller rakt ut i Mälaren

Bilar drar åt sig smuts, inte bara damm och asfaltpartiklar utan oljerester och tungmetaller. När bilen tvättas sköljs detta av och hamnar i avloppsvattnet. Godkända biltvättarhallar renar sitt avloppsvatten under noggranna restriktioner. Tvättar man bilen hemma rinner det orenat ut i Mälaren.

– Det är väl knappast nån som frivilligt skulle duscha i avloppsvatten med tungmetaller, och varför ska vi då behöva bada i det på sommaren, fortsätter Peter Andersson.

Stora kostnader för samhället

Felaktigt biltvättande kostar varje år avsevärda belopp för samhället, i form av förorenade sjöar och vattendrag som sedan måste renas.

– Varje bilägare som tvättar bilen på ett miljögodkänt sätt, istället för att fultvätta, ger en gemensam samhällsvinst, säger Peter Andersson. Det handlar inte bara om att köpa hem ett miljövänligt biltvättmedel och sen stå hemma och tvätta. Det handlar också om det smutsvatten som rinner ut. Godkända tvätthallar tillhandahåller både bra tvättmedel och avloppsreningen, understryker han.

TVÄTT OCH ETIKETT FÖR BILAR

1. Tvätta aldrig bilen på gatan. Välj alltid en biltvätt, helst en miljömärkt. Där renas smutsvattnet innan det släpps vidare. Det går lika bra med en automatisk biltvätt som en gör det själv-hall. Använd alltid miljömärkta bilvårdsprodukter. Passa på att tvätta när du tankar eller gör andra ärenden.
  2. Saknas tillgång till tvätthall är det minst dåliga att tvätta bilen på en gräsyta. Då stannar mycket av föroreningarna i jorden medan vattnet filtreras grovt innan det når grundvattnet. Markens organismer är tåligare än de som lever i vattnet, och markmiljön kan ofta binda eller bryta ned de föroreningar som spolats av från bilen.

* Undersökning kring vattenfrågor, Novus Sverigepanel, februari 2016. Webbenkät, representativt och slumpmässigt urval.