Anna Bergström, centrumledare på ReTuna Återbruksgalleria.

Anna Bergström, centrumledare på ReTuna, bland de tio mäktigaste i Hållbarhetssverige

”Retuna Återbruksgalleria har satt Eskilstuna på kartan, både i Sverige och internationellt. Anna Bergström är centrumledare för gallerian där allt som säljs är återbrukat, återanvänt eller ekologiskt.”

Så lyder en del av motiveringen till att Aktuell Hållbarhet placerar Anna Bergström, centrumledare på ReTuna Återbruksgalleria, på tionde plats på 2018 års lista över de 101 mäktigaste i Hållbarhetssverige. Övriga som ligger i topp på listan är bland annat vice statsminister Isabella Lövin, miljöminister Karolina Skog och Björn Risinger, generaldirektör på Naturvårds­verket.

- Jag är glad och stolt över att få vara med på listan. Eskilstuna var först i världen med en återbruksgalleria. Men nu sprider sig konceptet, både utomlands och i kommuner runtom i Sverige. Det är härligt att se, säger Anna Bergström.

Intresset för ReTuna Återbruksgalleria är enormt. Under 2017 tog Anna Bergström och hennes kollegor emot cirka 200 studiebesök.

- Vi vill visa att det är möjligt att rädda jorden och tjäna pengar samtidigt. Här kan besökarna shoppa loss med gott miljösamvete, fika och ta del av inspirerande workshops och föreläsningar på temat hållbarhet. Det är ett fantastiskt koncept som förtjänar att växa, säger Anna Bergström.

Länk till hela listan:

Och artikel om Anna Bergström:

Anna Bergström, centrumledare ReTuna Återbruksgalleria, 016-10 64 42.