Bild tagen vid förmiddag på Lilla Nyby den 7 augusti, femte dagen som det brinner.

Branden på Lilla Nyby – läget under kontroll Lilla Nyby

På Lilla Nyby är det nu endast flishögen som brinner och pyr. Räddningstjänsten bedömde under lördagnatten att personalen på Lilla Nyby nu får sköta släckningen på egen hand. Personalen jobbar fortfarande med att släcka den pyrande flishögen, men tack vare helgens regn och att marken nu blivit blöt är det en mindre risk för att elden ska sprida sig.

- Vi kommer hålla stängt på Lilla Nyby måndag och tisdag och vår förhoppning är att branden kommer vara släckt på onsdag, säger Vesa Hiltula, återvinningschef på Eskilstuna Energi och Miljö.

Just nu kommer Eskilstuna Energi och Miljö återställa asfalten som smält. Under onsdagen påbörjas på de områden som det är möjligt.

- Vi beställer även hem nya betongblock för att göra nya betongfickor och återställa allt annat som blivit förstört. Vi har även några belysningsmaster som smält och vi måste få hem nya. Så det blir en hel del efterarbete såklart, säger Vesa Hiltula.

Nu görs en utredning om orsak till branden samt vilka miljökonsekvenser branden orsakat.

- Jag vill återigen berömma alla som varit inblandade i arbetet med branden. Det är därför allt, efter omständigheterna, gått så bra, säger Vesa Hiltula.

Vesa Hiltula, Återvinningschef. Telefon: 016-10 63 00

Kent Briby, Produktionschef. Telefon: 016-10 63 10