​Det är varmt – använd vattnet hållbart

Den pågående värmeböljan gör att vi använder ovanligt mycket vatten. Eskilstuna Energi och Miljös vattenverk går på högtryck och vi uppmanar därför invånarna i Eskilstuna kommun att använda vattnet hållbart.

- Vi har märkt av en kraftig höjning i vattenförbrukningen under de senaste dagarna, uppemot 50 procent mer än vanligt. Många vattnar i trädgården, fyller poolen och tar kanske en extra dusch. För att undvika ett bevattningsförbud är det viktigt att alla hjälps åt med att spara på dricksvattnet, säger Admir Ibrisevic, chef för Vatten och avlopp på Eskilstuna Energi och Miljö.

Det är inte bara grundvattenmängden som spelar en viktig roll för vattentillgången. I Eskilstuna är vi lyckligt lottade eftersom ytvatten till största delen används för dricksvattenproduktion. Men vattenverken och ledningsnäten har en ändamålsanpassad kapacitet för produktion och distribution av dricksvatten.

- Vi måste kunna säkra försörjning och ett visst vattentryck för alla. Om vissa använder väldigt mycket vatten, så kanske grannen som bor längre bort på ledningsnätet knappt får något. Det bästa är därför om man kan sprida ut sin förbrukning av vattnet i kombination med ändamålsenligt användande, säger Admir Ibrisevic.

Tips för att använda vattnet hållbart:

1. Undvik att vattna gräsmattan. Måste den vattnas, gör det sent på kvällen eller tidigt på morgonen så dunstar inte vattnet bort lika lätt. Vattna helst med slang eller kanna.

2. Tvätta bilen i en biltvätt där vattnet oftast återanvänds efter rening i anläggningen.

3. Duscha istället för att bada.

4. Stäng av vattnet när du borstar tänderna.

5. Kör fulla disk- och tvättmaskiner.

Bra att veta:

1. En vattenspridare gör av med 150 liter vatten på 20 minuter. Det innebär drygt 400 liter på en timme.

2. För varje minut som kranen står och rinner går det åt 6 liter vatten.

3. Ett fyllt badkar motsvarar 150 liter vatten. En dusch på 3 minuter motsvarar 36 liter.

4. Det går åt ca 50 liter vatten för en maskintvätt och 15 liter för en maskindisk.

5. Om en familj på fyra personer stänger av kranen medan de borstar sina tänder sparar de tillsammans 100 liter vatten på en dag.

Admir Ibrisevic, chef Vatten och Avlopp, 016-10 67 00.