Eskilstuna Energi och Miljös nya taxor för 2010

I och med dagens styrelsemöte påEskilstuna Energi och Miljö AB har alla taxor för 2010 fastställts. Taxorna 2010 kommer att se ut enligt följande.

Värmetaxan höjs med i genomsnitt 2 %

För att behålla kvalitet och tillgänglighet på fjärrvärme krävs en höjning av nuvarande fasta avgiften med 15 % för fastighetsägare. För en genomsnittlig villa innebär detta en höjning med ca 12 kr per månad. Detta innebär att den totala höjningen är 2 %, vilken läggs på den fasta avgiften.

Hushållstaxan höjs med i genomsnitt 5 %

Avfallsverksamheten genomgår en omfattande omställning. Under kort tid förändras avfallshanteringen såatt i stort sett allt sorteras, återvinns och förädlas. För att klara denna utökade hantering åtgår mer resurser i form av personal och maskiner. För att möta ökade kostnader pågår en utveckling av hela restmaterialhanteringen vilket sammanlagt kräver en taxehöjning med i genomsnitt 5 %. Arbetet bygger på kommunens Restmaterialplan och visionen om en hållbar kommun.

VA-taxan förblir oförändrad 2010

Det budgeterade resultatet för VA-verksamheten för 2010 visar att brukningsavgifterna täcker de kostnader de är avsedda att göra, det vill säga nödvändiga kostnader för att leverera vatten- och avloppstjänster inom vårt verksamhetsområde inom Eskilstuna kommun.

Elnätstaxan förblir oförändrad 2010

Innevånare i Eskilstuna som är kund hos Eskilstuna Energi och Miljös Elnät har länets billigaste nätpris enligt Nils Holgersson. Genom effektivisering av verksamheten och något lägre resultat kan vi hålla oförändrade nätpriser.