Eskilstuna ses som föredöme i avfallshantering

På tisdag den 2 september får Lilla Nyby besök från en delegation från Colombia. Huvudsyftet med studiebesöket är att de vill se hur vi jobbar med svenska koncept och tekniklösningar inom miljöteknik. De vill använda Sverige och Eskilstuna som ett föredöme och bra exempel inom just avfallshantering.

I delegationen kommer fyra personer där tre representerar utvecklingsbanken IFC (International Finance Corporation) som ingår i World Bank Group. De är mycket intresserade att i detalj titta på svenska koncept och tekniklösningar inom miljöteknik, framförallt avfallshantering där IFC i sin plan för Sydamerika, Centralamerika och Karribien vill använda Sverige som ett föredöme och bra exempel inom just avfallshantering.

Delegationen från Colombia är väldigt intresserade av att se hela konceptet med avfallshantering, allt från när invånarna sorterar, hur avfallet kommer till olika soteringsstationer, hur Eskilstuna Energi och Miljö med hjälp av avfall gör energi, biogas och hur detta kopplas ihop med lokaltrafiken i Eskilstuna. De är även intresserade av att veta hur Eskilstuna har kommit dit de är idag, hur de har implementerat koncepten och tekniklösningarna då de ännu inte har sett något bra exempel på detta här i regionen. Ambassaden i Columbia ser detta som en enorm möjlighet för Sverige och svenska städer, att bidra med sina erfarenheter till IFC som förhoppningsvis kan leda till att Sverige kommer att vara en modell inom miljöteknik för Sydamerika, Centralamerika och Karribien som har cirka 500 miljoner invånare.

Ni är välkomna att delta vi studiebesöket.

Datum: 2 september

Tid: 10:45-12:00

Plats: Lilla Nyby i Eskilstuna

Kontaktpersoner:

Ann-Sofie Wågström, Styrelseordförande Eskilstuna Energi och Miljö, 070-627 95 92

Mikael Johansson, projektledare Återvinning, Eskilstuna Energi och Miljö, 070-219 45 15