Eskilstunas föreningar sponsras genom nytt elavtal

Eskilstunas föreningar sponsras genom nytt elavtal

Hela 35 föreningar i Eskilstuna har idag valt att samarbeta med Eskilstuna Energi och Miljö när det gäller ett nytt, klimatsmart och sponsorvänligt elavtal. Skälet är bland annat att föreningarna därmed kan vara med och påverka hur sponsorpengarna fördelas.

Varje dag kör i genomsnitt 27 bilar med sammanlagt 2 700 m3biobränsle till Eskilstuna Kraftvärmeverk där det omvandlas till lokalproducerad och förnybar el. Totalt produceras varje år 180 miljoner kWh i kraftvärmeverket.

– Om man väljer Eskilstuna Energi och Miljö som elleverantör och vill vara säker på att köpa el som är lokalt producerad och förnybar så är det här avtalet, Eskilstuna-el, ett utmärkt val, säger Sten Elmgart, ordförande i Eskilstuna Jazzklubb och en av representanterna för de 35 föreningar som snabbt bestämde sig för ett samarbete.

Föreningarna ser dubbel nytta

– Vi får en omedelbar nytta av det här, förklarar Sten Elmgart. Det ger våra medlemmar och deras vänner möjlighet att välja ett elavtal som ger oss som förening mer sponsorpengar.

Denna form av elavtal finns sedan flera år tillbaka i Strängnäs och är i dag den mest sålda formen av elavtal mot privatkunder hos SEVAB Strängnäs Energi.

Kundvänligt el-avtal

– När vi tog fram det här elavtalet satte vi oss ner och tänkte ur ett kundperspektiv, säger Anders Gradin, krafthandelschef vid Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö. Vi frågade oss vad vi själva tyckte var viktigt när vi valde elavtal. Och vi enades om att man vill känna sig trygg men ändå vara smart. Därför tog vi fram en mix där kunderna kan binda 70 % under vinterhalvåret och ha resten rörligt då. Och under sommaren är det tvärtom, då 70 % läggs rörligt. Kunder som väljer avtalet har möjlighet att kryssa för en förening som de vill att sponsorpengarna ska gå till. Samtidigt garanteras de också att elen är både förnybar och lokalproducerad.

Vid frågor är ni välkomna att kontakta:

Anders Gradin, Krafthandelschef, Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö